Skipsdåp farget i grønt
Ølsfjorden var grønn. Engen på Kåtaneset var grønn. Champagneflasken var grønn. Og skipet var grønt. Innvendig.
For Arriva Shipping bruker sine tradisjonelle farger i rødt, hvitt og blått, men inne i Nor Viking som ble døpt denne dagen, befinner seg en kraftig batteriløsning som skal sørge for at utslippene reduseres med 40 prosent.
- Jeg døper deg til «Nor Viking», måtte hell og lykke følge deg på de sju hav, erklærte gudmor Solveig Matre da hun lot flasken knuse i skroget på 8.000-tonneren ved første kast.
Deretter rørte Maria Digranes de 160 gjestene med sin vakre sangstemme.
– Hadde hun sunget «Ja vil elsker» hadde jeg begynt å gråte, sa en av tilhørerne.
Majoritetseier i Arriva Shipping, Jarle Matre, lot seg også røre, men kanskje mest fordi Bjørn Lossius fra Core Shipbroking ikke lenger er blant oss.
- I mange år prøvde Bjørn å overbevise oss om at vi måtte se til Kina for å bygge nytt. Hans erfaring og utstrakte kjennskap til Kina var avgjørende for å navigere i det ulendte landskapet og de utfordringene som var. Heldigvis klarte han omsider å overbevise oss om at dette var veien å gå. Han er en av de som absolutt skulle vært her i dag, sa Jarle Matre.
Skipsdåpen ved kaien til Arriva Shipping på Kåtaneset er den første i rederiets historie. Aldri tidligere i sin 50-årige historie har det som før var Sandfrakt, men som i 2013 ble til Arriva, bygget nytt. 50-årsjubileet ble markert samtidig med skipsdåpen, riktignok vel et år etter rederiet egentlig fylte 50 år i fjor.
– En historie om å bygge stein på stein, sa stortingsrepresentant Terje Halleland i sin hilsningstale.
Treffende, ikke minst fordi frakt av stein og grus la grunnlaget for hva Arriva Shipping er blitt i dag.
(Tekst og foto SMe)