Skipper på by-båten og ordfører i Haugesund
Spørsmålet ble ikke stillet. Det ble konstatert. At Arne-Christian Mohn har vært en viktig medspiller for Remota.
Det var Trond Notland, produktsjef i Remota, som holdt haugesundordføreren frem under sitt innlegg på Subsea Operations Conference. Han avsluttet med å si at Mohn kan bli skipper på den nye by-båten som kommer.
Nå skal det være sagt; Arne-Christian Mohn er allerede skipper på by-båten, i egenskap av å være ordfører i Haugesund kommune, men det er nå en gang et valg som kommer, og utfallet er uvisst. Så om Haugesund får ny ordfører, kan det jo tenkes at nåværende ordfører kan få seg en retrettstilling på by-båten. Den som kommer til å trafikkere i bynære farvann.
Notlands ordbruk var riktignok ikke bokstavelig ment, kun retorisk. For å få frem at næringslivet trenger noen som fremsnakker i ulike sammenhenger.
– Mohn har vært viktig for Remota ved å bidra til at vi blant annet har fått spennende samarbeidspartnere, sa Trond Notland.
Han presenterte Remotas forretningsmodell på Subsea Operations Conference. Det handler om å være kontrollsenter for autonome, fjernstyrte operasjoner.
– Vi skal ikke eie skip eller utstyr i konkurranse med eierne våre. Vi skal ikke være en ny undervannsentreprenør. Vi skal gjøre kundene våre i stand til å fjernstyre operasjonene sine, sa Notland.
Remota eies av Østensjø Rederi, Solstad Offshore og DeepOcean.
– Det er mange fordeler med autonome, fjernstyrte operasjoner. Lavere kostnader, bedre sikkerhet for personell, sterkt reduserte utslipp, og faktisk også noe så enkelt som at folk kan få være mer hjemme. For eksempel følge ungene sine på fotballtrening, føyde Trond Notland til.
Remota har allerede bygget tre kontrollrom på Killingøy i Haugesund.
– Vi har ambisjon om å bli et globalt ledende kontrollsenter for fjernstyrte operasjoner på og under havoverflaten, sa Notland.
Og med dette mente han i aller høyeste grad likeså mye fartøy og utstyr for olje, gass og fornybart, som by-båter og ferger til bruk for person- og godsbefordring.