Omega Subsea og Solstad Offshore dobler antall ROV-systemer

Samarbeidet inkluderer anskaffelsen av ytterligere seks nye ROV-systemer i Omega Subsea Robotics som vil bli integrert om bord på utvalgte Solstad-fartøy i løpet av 2024.

Med seks ROV-systemer som allerede er på plass, vil det totale antallet dermed doble seg til 12 toppmoderne systemer.

Se les om samme sak her.

– Denne utvidelsen understreker vårt engasjement for kontinuerlig vekst og styrking av vår industrielle posisjon. Vi er i en oppbyggings- og utviklingsfase, og i den sammenheng ser vi på nye muligheter, spesielt i global sammenheng, i samarbeid med Solstad, forteller Trond Berge, daglig leder i Omega Subsea.

Gjennom samarbeidet og investeringene i Omega Subsea Robotics vil Omega Subsea være ansvarlig for å drive, vedlikeholde og bemanne ROV-systemene, også gjennom installasjons- og leveringsfasen. I tråd med selskapets vekststrategi legger Berge vekt på behovet for ytterligere personell, både onshore og offshore.

– Vi planlegger å rekruttere mellom 20-25 nye medarbeidere i løpet av året for å ytterligere styrke vår kompetanse, forteller Berge.

Samarbeidet med Kystdesign fortsetter å være en viktig del av satsingen med fokus på deres ekspertise som leverandør. For Omega Subsea legges det vekt på viktigheten av de gode erfaringene fra de tidligere investeringene samt det lokale partnerskapet i Vestlandsregionen. Det tilfører også verdifull ekspertise og innsikt i bransjens behov for prosjekter, både lokalt og globalt.

Morten Haugen, operasjonsansvarlig i Omega Subsea, har vært ansvarlig for dialogen med Kystdesign.

– I tillegg til at vi er svært fornøyde med produktene fra Kystdesign har vi også utviklet en ny ROV modell i samarbeid med dem, en kompakt versjon av deres toppmodell Constructor. Denne vil bli kjent som 'Constructor Compact' og Omega Subsea Robotics vil ta leveranse på de to første i denne serien i 2024. Det har vært viktig for oss å kunne være med på å påvirke utviklingen av en ny ROV modell sammen med Kystdesign da dette er en modell som er spesielt designet for våre fremtidige behov, sier Haugen.

Morten Haugen og Trond Berge.

(Tekst og foto hentet fra pressemelding.)

Forrige
Forrige

Hva er CO2-fond?

Neste
Neste

Kontrakter for rundt to milliarder til Østensjø Rederi