Nye partnere til bybåtprosjektet
Haugesund kommune har inngått intensjonsavtale med tre nye partnere til forskings- og utviklingsprosjektet «Utslippsfri autonom bybåt». Målet er oppstart av rute og testing av teknologi fra høsten 2025.
Nå kunngjør Veronica Charlotte Haugan, prosjektleder i «Utslippsfri autonom bybåt», at nye krefter er innhentet til å gjennomføre prosjektet.
- Kompetanse og erfaring er hovednøkkelen for å lykkes med et slikt innovasjonsprosjekt. Da det kom endringer i prosjektet som muliggjorde at vi kunne hente inn flere aktører, valgte vi de tre som vi mener har mest kompetanse og erfaring på dette området i Norge. Jeg mener vi nå har en solid og sterk samarbeidsgruppe som har all forutsetning for å lykkes med å utvikle en autonom bybåt i Haugesund, forteller Haugan.
Oppfordrer til lokal utvikling
De nye partnerne er norske Torghatten, Zeabuz og Seam. Torghatten er Norges største ferjeselskap med omfattende erfaring fra drift av ferje- og hurtigbåttilbud landet over mens Zeabuz er leverandør av den avanserte autonomiteknologien som vil finnes ombord i den nye båten. Sammen står de bak verdens første kommersielle autonome byferge, MF Estelle i Stockholm.
SEAM er leverandør og integrator av verdensledende maritim teknologi og systemer. De har erfaring fra en rekke innovasjonsprosjekter som blant annet LH2-fergen Hydra, batteribytteroboten SHIFTR og hydrogenfergene i Vestfjorden.
- Vi har en maritim historie og en flott kyst med bynære øyer som ikke har vært tilgjengelig for allmennheten på mange år. Bybåtprosjektet vil bidra til å gjøre Vibrandsøy tilgjengelig for alle, styrke byens maritime identitet, og gi innbyggere og turister enkel, miljøvennlig tilgang til et fantastisk rekreasjonsområde. Samtidig vil det fremme næringsutvikling og turisme i regionen, sier Annette Sæther, næringssjef i Haugesund kommune.
Landsledende prosjektteam
- De nye partnerne i prosjektet er internasjonalt anerkjente aktører som tidligere har gjennomført banebrytende innovasjonsprosjekter på feltet. Nå jobber vi mot målet om å ha båten i testdrift høsten 2025. Denne tidsrammen gir oss muligheten til å levere en fullverdig, trygg og pålitelig tjeneste sammen med våre eksisterende og nye partnere, sier Ole Bernt Thorbjørnsen, kommunedirektør i Haugesund kommune.
De nye partnerene føyer seg i rekken av solide samarbeidspartnere som fra før av består av Haugesund kommune, Karmsund Havn, Havnekraft, Remota, Maritime Cleantech, Høgskulen på Vestlandet (HVL) og Norce.
- Partnerskapet vil sikre at den nye bybåten opererer trygt, effektivt og miljøvennlig med fremtidsrettet og skalerbar teknologi, heter det i en pressemelding.
Positive ringvirkninger
Ordfører Nils Konrad Bua i Haugesund har troen på at prosjektet vil gi positive ringvirkninger for byen.
- Båten blir rett og slett den første av sitt slag. Det finnes ikke en tilsvarende pilot som denne i Norge i dag, så dette er en viktig milepæl for utviklingen av norsk teknologi. Innovasjonen vil absolutt bidra til å sette Haugesund kommune og regionen på kartet når det kommer til utvikling av maritim teknologi. Dette gir oss en unik mulighet å knytte byøyene sammen og ikke minst gjøre byens perle Vibrandsøy tilgjengelig for alle, sier Bua.
- Vi har veldig troen på at tilbudet vil bli et verdifullt tilskudd til bybildet. Bybåten skal kunne benyttes av alle, og vi gleder oss veldig til å kunne tilby denne nye transportløsningen til innbyggerne våre, avslutter Veronica Haugan.
Hva er bybåtprosjektet?
Bybåtprosjektet er et Forskning- og Utviklingsprosjekt (FOU-prosjekt) med formål om å utvikle en nasjonal pilot for en utslippsfri autonom bybåt i Haugesund. I første omgang vil ruten gå mellom Haugesund sentrum (Indre kai), Risøy og Vibrandsøy. På sikt er målet å dimensjonere ruten til å også dekke andre lokasjoner som Karmøy.
Testperioden er gitt en tidsramme på to år i første omgang hvor det er tenkt at passasjerfartøyet vil utvikles gradvis mot selvstyring og reduksjon av mannskap. Båten vil beholde sikkerhetsbemanning for å ivareta passasjerer dersom noe skulle skje. Den er dimensjonert til å være omtrent 15 meter lang med plass til 49 passasjerer. Båten vil også bli det første autonome passasjerfartøyet som kobler sammen tre lokasjoner. Prosjektet er tildelt 11,1 millioner kroner fra Ulla-Førrefondet.
(Tekst og bilde fra pressemelding.)