Mercator i vinden

I et ganske vanlig utseende hus i en Haugesunds-gate befinner bemanningsselskapet seg som har ansatt over 500 sjøfolk – sjøfolk som bidrar til verdiskapingen i en av Norges viktigste næringer.

Daglig leder Roald Larsen i Mercator Crewing. I bakgrunnen ser du det gamle utedoet som var i bruk da Strandgata 170 fungerte som bolighus. I dag er det ett av elementene i husets mye brukte bakgård. 

Mercator Crewing befinner seg på adressen Strandgata 170 i Haugesund. Utenom fasaden og et velholdt gammeldags avtrede i en hyggelig bakgård, er det lite som minner om bygget da det ble reist i 1860-årene.

Det ble lagt ned store ressurser på oppussing av den gamle redervillaen fra 1800-tallet. Mercator Crewing flyttet inn i bygget i 2019, syv år etter oppussingen. I dag sitter det åtte personer på kontoret, inkludert daglig leder Roald Larsen.

Det maritime bemanningsselskapet har avtaler med flere lokale rederier, og i dag står foruten Østensjø Rederi, blant andre Møkster Shipping, Hagland Shipping, Arriva Shipping, O. H. Meling og Volstad på kundelisten til Mercator Crewing.

Mercator snuser også på vindnæringen.

– Vindsegmentet er spennende. Det vil bidra med mer jobb for oss, sier Larsen.

Kreative løsninger i vanskelige tider

Han forteller at covid slo dem kun noen måneder etter innflytting. Dette førte til at de måtte jobbe frem kreative løsninger gjennom lange dager.

- Vi håper og tror at vi var til god hjelp for kundene våre den gangen, sier Larsen.

Under tiden med pandemi var det selvsagt utfordrende å få nye kunder. Men dette har snudd. Det siste året har de nådd 500 ansatte på de syv hav. Mercator har utekontorer i Polen, Litauen, og Filipinene, og her er det også samarbeid med lokale opplæringsbedrifter for trening av personell.

Vi hadde en rundtur i bygget til Mercator, og det gamle bygget er blitt godt integrert med moderne bygningsmasse. Østensjø og Hagland er eiere av Strandgata 170, og Mercator sitter blant annet sammen med disse foruten Klovning Shipping, Maritim Opplæring og Maritimt Forum i det samme bygningskomplekset.

- Det er fint å sitte sammen i et bygg med mye historie og sterk maritim kompetanse, noe som har stor betydning for jobben vi gjør, sier Larsen.

Roald står her foran det som tidligere var en av ytterveggene til kontorlokalene i Strandgata 170.

Etter en tyngre periode i 2020 ser Roald Larsen i dag et stort behov for kompetanse i markedet, og han har stor tro på resten av 2024, og ikke minst 2025. Larsen forventer at de skal ha ytterligere vekst og vil lande på 800 havansatte i rotasjon ved utgangen av neste år.

I tillegg til sjøfolkene som Mercator har ansatt, enten gjennom eget selskap eller andre rederi, leverer de lønnstjenester til den maritime industrien. I mindre selskaper uten egne HR-avdelinger er det godt å ha noen som Mercator i ryggen.   

Roald Larsen merker at nasjonaliteten til de sjøansatte har endret tyngdepunkt i forbindelse med de geopolitiske urolighetene vi befinner oss i. Det er langt færre russiske sjøfolk om bord på fartøy Mercator i dag leverer mannskap til. Det å få visum er blitt utfordrende for mange nasjonaliteter, og utbetaling av lønn har også vist seg å kunne være et problem.

Nye tider krever nye system

Med sanksjoner mot flere banker i deler av Europa, har man ikke alltid kunne kjøre lønnsprosessene som før invasjonen av Ukraina. Mercator har derfor tatt i bruk et nytt, rent nettbasert system til kjøring av lønn. MarTrust er en heldigital bank som har spesialisert seg på lønn til sjøfolk, og dette systemet har løst mange av problemene til Mercator.

Endringer av sjøarbeidsstokken har også vist seg å komme med en positiv bivirkning; Mercator ansetter langt flere norske sjøfolk enn før, viktig fordi disse etter endt fartstid tar med seg kunnskap og erfaring til landbaserte maritime bedrifter og organisasjoner.

Når det kommer til det politiske, skryter Roald Larsen av nettolønnsordningen. Han skulle dog sett litt større politisk forutsigbarhet og mer stabilt regelverk.

Lederen for Mercator håper pendelen igjen snart svinger mot det maritime og at langt flere søker seg inn til yrker i den blå næringen selv om søkningen til den lokale maritime utdanningen har vært god de siste årene. Han sier også at han skulle ønske at de som jobber i næringen evnet å være litt mer framsynt og promoterte de mange mulighetene. Han presiserer at vi må tenke på rekruttering og kompetanse også i tider når pilene peker oppover. For én ting er sikkert; maritim næring er volatil, og det vil igjen komme tunge perioder etter de gode.

- Maritim næring svinger når det kommer til popularitet. Vi må vise de unge at det i næringen er mange spennende yrker med karrieremuligheter i fleng!, avslutter Roald Larsen.

 
Vi har gode, solide og seriøse kunder, og vi står i dag støtt i det maritime.
— Roald Larsen
 

Tekst og foto LA.

Forrige
Forrige

DeepOcean er snart 25 år

Neste
Neste

Driftsavtale på Viking Neptun forlenges