Maritimt dypdykk med Arbeiderpartiet

Fredag 29. november arrangerte Maritimt Forum et "Maritimt dypdykk" for Astrid Hoem fra Arbeiderpartiets programkomité og Julie Bremnes fra partiets stortingsgruppe.

I tillegg deltok representanter fra Norsk Sjøoffisersforbund, Det norske maskinistforbund, Norges Rederiforbund og Norsk Industri.

Deltakerne startet dagen med et besøk hos Rederiforbundets beredskapssenter, der de fikk en grundig gjennomgang av organisasjonens arbeid. Styreleder i Maritimt Forum, Even Aas, presenterte den maritime klyngen i Norge og hvordan den utgjør en unik og komplett sammensetning internasjonalt.

- Norge er en stor og viktig sjøfartsnasjon med en unik og komplett maritim klynge. Norske rederier eier og drifter en av verdens største og mest moderne flåter, som kan stilles til rådighet for norske myndigheter gjennom Nortraship i tilfelle av krise eller krig. Samarbeidsmodellen vi har mellom skipsfarten og staten i Nortraship er unik, og den maritime flåten er en potensiell strategisk ressurs for norske myndigheter, uttalte Aas.

Bilde fra DNK Intelligence & Operations Centre. Foto: Kilian Munch

Deretter fikk deltakerne en gjennomgang av Beredskapsavdelingen i Rederiforbundet, presentert av Audun Halvorsen. Avdelingen bistår norske rederier med beredskap og sikkerhet, blant annet ved å følge det globale trusselbildet daglig og samarbeide med myndigheter og andre relevante aktører nasjonalt og internasjonalt. Sikkerhets- og beredskapsavdelingen støtter rederiene i krisehåndtering, inkludert operativ kriseledelse, rådgivning, krisekommunikasjon, juridisk støtte og kontakt med myndigheter.

Seminaret ble avsluttet med en omvisning og presentasjon hos Höeg Autoliners og Höeg LNG på Skøyen i Oslo. Disse rederiene har vært ledende innen utvikling av skipsfartsteknologi på ammoniakk og LNG, som bidrar til økt energisikkerhet i Europa.

Höegh LNG har utviklet grønn teknologi for ammoniakkspalting, som vil være et industrielt pilotprosjekt for omstilling og avkarbonisering av flytende LNG-terminaler i Tyskland, i samarbeid med Deutsche Regas.

Höeg Autoliners ble fremhevet for sitt bidrag til nullutslippsvisjonen for 2050 med den nye generasjonen bilskip kalt Aurora-klasse. Rederiet ønsker å videreføre norske maritime tradisjoner og har planer om å feire 100-årsjubileum i 2027.

Höegh-konsernet er opptatt av å gjøre bransjen interessant for kommende generasjoner og mener at grønn teknologi og nullutslippstanken appellerer til ungdommen og vil bidra til rekruttering i fremtiden.

Norsk maritim næring har satt ambisiøse mål for utslippsreduksjon, og har vært ledende i utviklingen av nullutslippsteknologi. Maritimt Forum understreket viktigheten av samarbeid mellom næringen og myndighetene for å implementere effektive tiltak. En anbefaling var å investere inntektene fra EU ETS-midler i nullutslippstiltak i rederiene. Höegh fremhevet også behovet for dette som en viktig prioritet.

Forrige
Forrige

Ny kontrakt for kabelleggingsfartøy

Neste
Neste

Kommentar: Sannelig ville de lage et Rederiforbund i Haugesund