Maritim næring er beredt til å bidra til å styrke norsk forsvarsevne 

Foto: Ørjan Andreassen / Forsvaret

Regjeringen har i dag vist at den tar sikkerhetssituasjonen på alvor, gjennom å varsle store investeringer i Forsvaret og en særlig styrking av Sjøforsvaret.

Den norske maritime klyngen står klar med verdensledende kompetanse og kapasiteter til å bygge og utruste nye standardiserte forsvarsfartøy
— John Anders Lindtveit Røse, daglig leder i Maritimt Forum

Regjeringen har særlig prioritert å styrke Sjøforsvaret, og følger blant annet opp anbefalingene fra Forsvarskommisjonen og Fagmilitært råd om at det skal settes i gang bygging av 10 store havgående fartøy og 18 kystnære standardfartøy som skal erstatte de fartøyene som skal fases ut de neste årene.  

- Det er gledelig at regjeringen styrker Sjøforsvaret vesentlig i langtidsplanen, og nå også setter i gang bygging av standardfartøy. Å sørge for at disse skipene bygges i Norge vil gi en rekke positive effekter. Det vil både styrke forsvarsevnen på vårt viktigste strategiske område, samt sikre aktivitet og ivaretakelse av kritisk infrastruktur i Norge. I tillegg vil det kunne gi store eksportmuligheter til andre NATO-land som også skal erstatte deler av sin flåte fremover, sier Røse. 

Norsk innhold gir styrket forsvar

Han understreker viktigheten av at skipene må bygges i Norge med størst mulig norsk innhold, og ser med glede at regjeringen legger frem en Nasjonal skipsbyggingsstrategi der det understreker at regjeringen ønsker å ta i bruk den kompetansen og de kapasitetene som finnes i Norge.    

- Norge har en komplett verdensledende maritim klynge, som setter oss i stand til å både kunne bygge, utruste, vedlikeholde og drive forsvarsfartøyene Norge og NATO trenger. De neste årene skal deler av fartøyene skiftes ut, og for at dette ikke medfører en midlertidig svekkelse av Sjøforsvaret er det er avgjørende at regjeringen kommer raskt i gang med byggingen av disse fartøyene, sier Røse. 

 

Utdrag fra Nasjonal skipsbyggingstrategi, S. 71 i Prop 87 S Forsvarsløftet – for Norges trygghet Langtidsplan for forsvarssektoren 2025–2036

“Norge har lange skipsbyggingstradisjoner og har opparbeidet betydelig kompetanse på å bygge og utruste avanserte skip til olje- og gassnæringen. Det er designet og utrustet flere fartøy for Sjøforsvaret ved norske verft de siste årene. Av beredskapshensyn er det nødvendig å videreføre og videreutvikle denne typen nasjonal kompetanse. (…)

Økt nasjonal kompetanse innen militær skipsbygging vil gi styrket beredskap, forsyningssikkerhet og en konkurransedyktig forsvarsindustri.”

 

Klyngens betydning for forsvarsevnen

Med dagens fremlegging av Langtidsplanen for forsvaret, har regjeringen igjen understreket maritim nærings viktige rolle i forsvaret av Norge. Næringens store flåte av skip og omfattende infrastruktur på land er en avgjørende kapasitet for norsk forsvarsevne. 

Med Finland og Sveriges inntreden i NATO blir Norge et svært viktig transittland. Så å si alt av forsvarsmateriell fra våre allierte kommer sjøveien, og da sier det seg selv hvilken sentral rolle den maritime infrastrukturen har for forsvarsevnen til Norge og våre naboland,
— John Anders Lindveit Røse

I tillegg stiller norske redere og sjøfolk sine skip og kompetanse til rådighet for norske myndigheter når det anmodes om dette.  

- Den sivile skipsfarten er en enorm beredskapsressurs både for Norge og for våre allierte. At Norge er en av verdens fremste maritime nasjoner er en unik styrke for Norge inn i NATO, der vi som nasjon kan by på kritiske kapasiteter for å styrke NATOs sjøforsvar. Dette vet vi at settes høyt hos våre allierte, avslutter Røse. 

Forrige
Forrige

Optimistisk ny toppsjef

Neste
Neste

Vestnes konkurrerer om å bli årets maritime kommune