Lokomotiv i den maritime klyngen

Maritim Rapport 2024 forteller om en omsetningsvekst på 27,3 prosent i den maritime klyngen på Haugalandet og i Sunnhordland fra 2022 til 2023. I Knutsen Group har årsomsetningen nå nådd 13 milliarder kroner.

Synnøve Seglem. Foto Haakon Nordvik.

Knutsen-rederiets omsetning var i 2022 ni milliarder kroner. Det betyr at veksten bare i 2023 har vært på nær 45 prosent.

Flåtevekst

– Vi hadde samlet sett en stor flåtevekst gjennom året som gikk, fra 50 skip til 60 skip. I dette ligger at vi også solgte noen, eldre skip. Det er særlig flåteveksten innenfor nye, store LNG-tankere som forklarer omsetningsveksten, sier viseadministrerende direktør i Knutsen OAS Shipping, Synnøve Seglem.

Hun føyer til at rederiets flåte går på lange befraktningsavtaler og derfor ikke påvirkes av svingningene i spot-markedet.

Behov for sjøfolk

Med flåteveksten følger også behov for flere sjøfolk. Samlet sysselsetter Knutsen nær 2.400 personer hvorav de aller fleste på sjøen.

– Fortsatt har vi 17 skip under bygging. 15 store LNG-tankere i Sør-Korea og to bøyelastere i Kina, så det sier seg selv at vi kommer til å trenge flere sjøfolk, sier Seglem.

Det nåværende byggeprogrammet til haugesundrederiet utgjør en investering på nær 40 milliarder kroner.

Lokomotiv

Maritim Rapport 2024 forteller om en samlet omsetning på 73 milliarder kroner i hele den maritime klyngen på Haugalandet og i Sunnhordland. Av dette utgjør omsetningen i Knutsen nær 18 prosent.

Rederiet omsetter for godt i overkant av 35 millioner kroner hver eneste dag. Rundt 100 personer ved hovedkontoret i Haugesund styrer en global virksomhet med aktivitet i havområder mange steder i verden.

(Tekst SMe)

Forrige
Forrige

Anniken Huitfeldt i Ålesund

Neste
Neste

Kommentar: En gigant i byrommet