Lanserer verdens første firetakts ammoniakkmotor

Wärtsilä setter opp tempoet i marin dekarbonisering ved å introduserer den første kommersielt tilgjengelige firetakts motoren for ammoniakkdrivstoff.

Wärtsiläs nye firetakts motorløsning for ammoniakkdrivstoff utgjør et betydelig fremskritt innen bærekraftig skipsfart. Illustrasjon: Wärtsilä Corporation.

- I en tid hvor mange redere er opptatt av muligheten for å ta i bruk grønne drivstoff, er den nye ammoniakkløsningen et betydelig fremskritt mot bærekraftig skipsfart. Ammoniakksystemet er nå kommersielt tilgjengelig som en del av motorplattformen Wärtsilä 25, som ble lansert i september 2022, skriver Wärtsilä i en pressemelding.

Viridis Bulk Carriers

Viridis Bulk Carriers, verdens første nullutslippsrederi, er planlagt å bli den første skipseieren som tar i bruk den nye ammoniakkmotoren. Selskapet er blitt til gjennom et samarbeid mellom Amon Maritime, Mosvolds Rederi og Navigare Logistics. Tidligere denne måneden signerte Wärtsilä og Viridis Bulk Carriers en intensjonsavtale om den ammoniakkdrevne motorløsningen, med mål om å signere en kommersiell kontrakt tidlig i 2024.

- Gjennom å planlegge en karbonfri transporttjeneste basert på en serie nybygde bulkskip med ammoniakkdrift, introduserer Viridis Bulk Carriers en "grønn game changer" i det europeiske nærskipsfarten, heter det i pressemeldingen.

– Den maritime næringen må redusere sine utslipp betydelig hvis vi skal lykkes med å nå målene satt i Paris-avtalen. Innføringen av ny teknologi og ammoniakk som et karbonfritt drivstoff er sentralt i dette. Vi er glade for å samarbeide med Wärtsilä om nok en viktig milepæl for våre ammoniakkdrevne bulkskip i nærskipsfarten, sier André Risholm, styremedlem i Viridis Bulk Carriers.

– Wärtsilä er ledende innen grønn teknologi for den marine industrien og energiindustrien. Den nye løsningen er nok en banebrytende nyvinning i Wärtsilä sitt omfattende program for å sikre at en kan ta i bruk fremtidige marine drivstoff som er både utslippsfrie og trygge. I samarbeid med Viridis Bulk Carriers tar vi neste skritt i vår nullutslippsreise, der vi gjør overgangen til grønnere drivstoff mulig, sier Håkan Agnevall, konsernsjef og administrerende direktør i Wärtsilä.

Trygg innføring av ammoniakk

I tillegg til motoren, inkluderer den komplette løsningen et AmmoniaPac drivstoffsystem, sikkerhetssystemet Wärtsilä Ammonia Release Mitigation System (WARMS) og Wärtsilä NOx Reducer (NOR) for best mulig eksosrensing. Sikkerhet og effektivitet står sentralt i designet av løsningen, sammen med et automasjonssystem og en vedlikeholdsavtale. Trygg innføring av ammoniakk som nytt drivstoff er også avhengig av at besetningsmedlemmer om bord får god opplæring og tilgang til døgnkontinuerlig global support.

– Ammoniakkløsningen er basert på Wärtsiläs velprøvde LNG-system som har gitt oss en lang og bred erfaring. Wärtsilä 25-motoren er designet for enkel bruk av bærekraftige drivstoff. Den har tidligere vist sin evne til å kjøre på diesel, LNG og karbonnøytrale biodrivstoff i gass- eller flytende form, og nå er vi stolte av å kunne legge til ammoniakk på spesifikasjonslisten. Dette gjør Wärtsilä 25 til en virkelig fremtidssikker motorplattform, som kombinerer effektivitet med miljømessig bærekraft, supplerer Roger Holm, president for Wärtsilä sin Marine Power-virksomhet.

70 prosent utslippsreduksjon

Bærekraftig ammoniakk er en av de ledende kandidatene i skipsfartens søken etter rene drivstoff. Denne nye ammoniakkdrevne Wärtsilä 25-løsningen kan umiddelbart redusere klimagassutslippene med mer enn 70 prosent, sammenlignet med en tilsvarende dieselløsning. Teknologien oppfyller dermed gjeldende EU-mål frem til 2050 og overgår til og med IMO-målet for 2040.

– Dette er bare begynnelsen. Wärtsilä 25 er den første Wärtsilä-motoren som bruker ammoniakk som drivstoff. Dette er en viktig milepæl, men vi stopper ikke her. Når vi nå planlegger for flere ammoniakkmotorer i porteføljen vår over tid, er vi også forpliktet til å fortsette utviklingen og testingen av flere teknologier og løsninger som kan fortsette å støtte industrien i å redusere klimagassutslippene ytterligere i fremtiden, sier Stefan Nysjö, visepresident for Power Supply i Wärtsilä Marine Power.

Wärtsilä opplyser at det vil komme mer informasjon om denne nye løsningen under et virtuelt arrangement tirsdag 5. desember.

Du kan melde deg på dette her.

Forrige
Forrige

Hva er nettolønnsordningen?

Neste
Neste

Full kontraktsdekning i 2024