Kunstig intelligens i skipsfarten blir tema på Haugesundkonferansen
Arve Dimmen er direktør for navigasjonsteknologi og maritime tjenester i Kystverket. Han kommer til den maritime uken i september og til Haugesundkonferansen for å snakke om hvordan Kystverket bruker kunstig intelligens for å styrke sjøsikkerheten.
Kystverket har sammen med norske leverandører utviklet systemet BEAN (Behavior Analysis) som bruker kunstig intelligens til å automatisere overvåkingen av skipstrafikk.
‒ Systemet er utviklet for å gi beslutningsstøtte til trafikkledere i sjøtrafikksentraltjenesten. BEAN vil bidra til å gi våre maritime trafikkledere støtte til tidlig identifisering av fartøy som avviker fra normal seilas. Jo tidligere vi griper inn for å avklare trafikksituasjoner, jo større mulighet har vi til å iverksette tiltak tidsnok for å avverge hendelser, sier Dimmen til Kystverkets nettsider.
BEAN er nå integrert i den nyeste versjonen av overvåkingssystemet til Kystverkets fem sjøtrafikksentraler. Systemet identifiserer fartøy som avviker fra en normal seilas ved at avanserte statistikk- og analysealgoritmer sammenligner trafikkbildet i sanntid med statistiske data om skipstrafikk. Når avvik avdekkes, varsler systemet trafikkledere gjennom det eksisterende overvåkingssystemet på sjøtrafikksentralene.
– Vi arbeider med en bolk på Haugesundkonferansen som skal belyse bruken av kunstig intelligens i skipsfarten. Foruten Arve Dimmen har vi fått bekreftet at Svein Berge, forskningsleder i Sintef, stiller under dette temaet, sier lederen av programkomiteen, Sverre Meling jr. i Maritimt Forum.