Kommentar: Spennende tider for byens maritime livsnerve

Vi skrev det da «Velde-bygget» på Indre kai i Haugesund kom for salg i fjor høst, og vi gjentar det nå når bygget er solgt; det er spennende tider for byens maritime livsnerve!

"Velde-bygget" er solgt til Skagen Eiendom.

Smedasundet er i rivende utvikling. Det samme er den regionale maritime næringen.

Det skulle være unødvendig å si det nok en gang, men la gå. Haugesund er blitt til rundt Smedasundet. Haugesund, slik som regionen byen er en del av, er blitt til rundt den maritime næringen. Da smeden Petter Gjert Pettersen kom hit i 1814, kunne han lite ane at sundet som kom til å få navn etter ham, skulle bli livsnerven i landets maritime hovedstad.

Ved innseilingen til Smedasundet i sør ligger Knutsen OAS Shipping. Så følger Sjøfartsdirektoratet på landsiden og Stoltenberg sør på Risøy. Her har nylig North Sea Container Line flyttet inn i nyrenoverte lokaler. Deretter Caiano sitt nye byggeprosjekt, Sjøfartsbygget med Hagland, Klovning Shipping og Østensjø Rederi, «Knutsa-bygget» med Reach Subsea og Rederiforeningen, nylig rehabilitert, mot vest over Krossen, Source Galileo i Sjøhuskleiva på Hasseløy, også dette nylig rehabilitert, Sjøhuset Kyvik Industrivarehuset på fastlandssiden, før vi mot nord kommer til Killingøy og alt som foregår der.

Noe og noen er sikkert glemt. Mange!

Det ble i 2023 i følge vår egen “Maritim Rapport 2024” omsatt for 73 milliarder kroner i den maritime næringen på Haugalandet og i Sunnhordland. 17.412 har sitt levebrød i bedriftene som utgjør klyngen. En god del av omsetningen utgår fra Smedasundet. 31,19 milliarder kroner utgår fra bedrifter i Haugesund samlet. Vi har forstått på eierne bak Skagen Eiendom som har kjøpt «Velde-bygget», at maritim næring er i målgruppen når nyervervelsen er renovert.

Klokt tenkt, tror vi. Miljø, ikke bare i naturfaglig forstand, men også som arbeidsmiljø og fysiske omgivelser, betyr stadig mer for mange. Det maritime miljøet rundt Smedasundet, som rundt andre sjønære områder i regionen, er godt både å arbeide i og drive maritime forretninger i.

Haugesund Teater har hatt tilhold i «Velde-bygget» de siste årene. Det har vært bra for både teateret og for sundet. Teateret gir et grunnlag for refleksjon over samfunnsfelleskap og egne liv slik Smedasundet speiler byens og regionens sjøfartshistorie og slik gir grunnlag for selvforståelse og videre utvikling.

Haugesund Teater skal uansett ut av «Velde-bygget» når «Frelsen» er klar for innflytting, men teateret kan erstattes med noe som i likt monn vil kunne gi klangbunn for våre liv ved havet og for Smedasundet som Haugesunds maritime livsnerve.

Ja, vi gjentar det gjerne; det er spennende tider for byens maritime livsnerve!

Smedasundet sett fra Sjøfartsdirektoratet i sør.

Kommentar v/ Sverre Meling jr - daglig leder i Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland.

Forrige
Forrige

Kan vi få nasjonalt gjennomslag gjennom samarbeid med lokalpolitikere?

Neste
Neste

Nytt medlem i Stavangerregionen: velkommen Øglænd System!