Kommentar: Rogfast blir ingen gratis lunsj!

Konsekvensutredningen av Rogfast som ble fremlagt i dag, peker på muligheter for Haugalandet, men de kommer ikke uten at regionen gjør noe selv. Øyvind Halleraker pekte som daglig leder i Hordfast dessuten på at Sunnhordland burde vært bedre integrert i analysen.

Konsekvensutredningen for Rogfast ble presentert på HVL sin campus i Haugesund.

Konsekvensutredningen var bestilt av Næringsforeningen Haugalandet, Haugaland Vekst og Rogaland Fylkeskommune.

Godsoverføring

Fra et maritimt ståsted er det særlig grunn til å merke seg at utrederne i Prognosesenteret ikke uten videre tror at en fergefri motorvei på Vestlandet vil føre til godsoverføring fra sjø til veg. Det er bra, for av miljøhensyn ønsker vi en motsatt utvikling med overføring av gods fra vei til sjø.

Da blir spørsmålet om dette kan skje med Rogfast, og i forlengelsen av dette spørsmålet, ligger spørsmålet om Karmsund Havn vil komme styrket ut av Rogfast?

- Rogfast kan føre til at rederiene unnlater å anløpe både Stavanger Havn og Karmsund Havn på dager med lite trafikk. Da kan det lønne seg å utelate et anløp selv om kostnadene ved landtransport øker. Årsaken er at skipene blir stadig større, heter det i konsekvensutredningen.

Vi vil tro at mulighetene for færre anløp på Vestlandet med en fergefri motorvei uansett vil bli større, og at det vil være den eller de havnene som fremstår mest konkurransedyktig, som vil få mest last, det være seg Karmsund Havn, som vi mener å ha grunn til feste lit til i konkurransen, eller andre havner. I forlengelsen av dette vil vi tro at mer last vil kunne komme direkte fra utlandet til et Vestlandet med fergefri motorvei hvor situasjonen i dag er at lasten kommer til Østlandet for så å fraktes over fjellet mot vest. Fra den mest konkurransedyktige havnen på Vestlandet vil denne distribueres videre på vei, men uten at en samlet godsmengde på vei, og således en samlet veibelastning, i et nasjonalt perspektiv øker.

Samarbeid

Fra et maritimt ståsted, som fra et hvilket som helst ståsted, er det dessuten verdt å merke seg at utrederne i Prognosesenteret peker på nødvendigheten av samarbeid i regionen for å utnytte mulighetene som byr seg med Rogfast. Dette samarbeidet må omfatte så vel næringsklynger som kommuner, og med regionen mener vi for vår del så vel Haugalandet som Sunnhordland. Det tror vi nok alle som var til stede da konsekvensutredningen ble presentert, er enige i, men det gjør ikke Øyvind Hallerakers innspill mindre betimelig av den grunn.

Les konsekvensutredningen her.

Kommentar v/ Sverre Meling - daglig leder i Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland.

Forrige
Forrige

Sterk flåte- og omsetningsvekst i Edda Wind

Neste
Neste

600 ungdommer på yrkesmesse for offshore og maritime fag