Kommentar: Enig og tro inntil Dovre faller

Da Maritimt Forum presenterte sin maritime ringvirkningsanalyse fredag 16. juni; med pølser, pils, popmusikk og politikk, var det mer som skilte pølsene fra en annen, enn politikken.

Politisk panelsamtale: F.v. Sverre Meling jr. (Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland), Ivar Jacobsen (ordførerkandidat Frp i Haugesund), Arne-Christian Mohn (ordfører og ordførerkandidat for AP i Haugesund), Synnøve Seglem (Knutsen O.A.S. Shipping), Paal W. Aanensen (Hagaland Gruppen) og Nils Konrad Bua (ordførerkandidat for H i Haugesund).

For en ting skal være sikkert. Sittende ordfører i Haugesund, Arne-Christian Mohn fra Arbeiderpartiet, har gjort et formidabelt stykke arbeid for den maritime næringen, men utfordrerne hans i Høyre og Fremskrittspartiet, Nils Konrad Bua og Ivar Jacobsen, synes ikke å ville bli mindre ivrige, om de vinner valget og ordførertaburetten.

Gode grunner for dette har de fra før, men flere gode grunner fikk de etter å ha fått presentert ringvirkningsanalysen. Den er bestilt av Maritimt Forum og Norges Rederiforbund, dekker hele landet, men er brutt ned på regioner. På Haugalandet og i Sunnhordland er kommunene Karmøy, Haugesund og Bømlo tatt med. Og hva viser så tallene for disse tre kommunene alene?

Jo, at:

  • Verdiskapingen i 2022 beløp seg til 26,6 milliarder kroner.

  • Antallet sysselsatte er i overkant av 14.000.

  • Skattebidraget direkte og indirekte var 5,3 milliarder kroner i 2022.

Fredagstreff med pølser, pils, popmusikk og politikk hos Sandvold & Velde Supply i regi av SVS og Maritimt Forum.

5,3 milliarder i skatteinntekter fra den maritime næringen i Karmøy, Haugesund og Bømlo, gir grunnlaget for:

  • 10.700 sykepleiere, eller;

  • 9.700 lærere, eller;

  • 24.500 høyere utdanningsplasser, eller;

  • 41.800 grunnskoleplasser, eller;

  • 27.200 barnehageplasser

Langt mer enn hva kommunene selv har bruk for, eller med andre ord; et kraftfullt bidrag til hele det norske samfunnsfelleskapet.

Som president i Norges Rederiforbund, styrenestleder i Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland og viseadministrerende direktør i Knutsen O.A.S. Shipping, var Synnøve Seglem klar på at kompetansen i den regionale maritime klyngen er en viktig bidragsyter til at rederiet lykkes og skal lykkes inni fremtiden. Som styremedlem i Haugesund Rederiforening og administrerende direktør i Hagland Gruppen tiltrådte Paal W. Aanensen dette og holdt frem Haglands engasjement i havvind, som Seglem gjorde det for Knutsens vedkommende gjennom blant annet Deep Wind Offshore.

The Colors Turned Red.

Uavhengig av det politiske ordskiftet omkring realismen i den norske havvindsatsingen, kostnader og desslike, stod ordførerkandidatene last og brast om dette ene:

- Mest mulig av en fremtidig verdiskaping knyttet til havvind i Norge skal uansett landes på Haugalandet og i Sunnhordland.

«History on your side» sang “The Colors Turned Red” avslutningsvis. Uten med sitt fargevalg i bandnavnet å legge inn noen politiske føringer i denne anledning. For vi kunne med Eidsvollsmennene også avsluttet med “Enig og tro inntil Dovre faller».

Valgkampen er i gang, men ordførerkandidatene i Haugesund vil nok finne noe annet å være uenige om enn den maritime næringens videre vekstvilkår.

Kommentar v/ Sverre Meling jr., daglig leder i Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland.

Forrige
Forrige

Følger opp norsk-dansk felleserklæring

Neste
Neste

Ptil-podden: Undervannsroboter – framtidens undervannsinspektører