KNCC i et gjennombrudd innenfor karbonfangst, transport og lagring
Et trekløver hvor haugesundbaserte Knutsen NYK Carbon Carriers (KNCC) inngår sammen med de to japanske selskapene JX Nippon Oil & Gas Exploration Corporation (JX) og Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) har gjennomført et demonstrasjonseksperiment for optimalisering av prosessen med flytendegjøring av CO2.
- Vi er sikre på at dette vil bidra til å redusere kostnadene og arealbehovet knyttet til å gjøre CO2 flytende hvilket har vært en utfordring i arbeidet med karbonfangst, transport og lagring. Dette vil igjen kunne bidra til realiseringen av nullutslipp i så vel Japan som i andre land, sier Tsutomu Yokoyama, administrerende direktør i NYK Line, i en pressemelding.
Oliver Hagen Smith leder KNCC fra kontorer i Haraldsgata. Selskapet har som mål å bygge tankskip som skal frakte CO2 fra fangst til lagring.
- Dette er et stort gjennombrudd innenfor karbonfangst, transport og lagring. Metoden vi har utviklet for å gjøre CO flytende vil være en game-changer da den muliggjør sømløs flytendegjøring av CO2 i eksportprosessen, sier han.
I tillegg har KNCC gjort en studie sammen med konsulentselskapet Pace CCS av transport av CO2 under forhøyet trykk. Da handler det om at korrosjon og dannelse av tørris er en stor utfordring knyttet til karbonfangst, transport og lagring.
- Denne studien gir tillit til at tankskip for transport av CO2 under forhøyet trykk kan hente CO2 fra ethvert fangstanlegg uten behov for fjerning av komponenter enten det er hydrogen, nitrogen og metan, eller de som gir uønskede kjemiske reaksjoner, sier Oliver Hagen-Smith.
KNCC er et JV-selskap mellom Knutsen Group og japanske Nippon Yusen Kaisha (NYK). Målsetting er å utvikle et rederi som skal bli verdens største innenfor transport av CO2.
– Vi mener at vi utvikler en verdensledende teknologi, og at vi skal kunne bidra til oppnåelsen av nullutslippsmålene globalt, sier Hagen-Smith.
(Tekst SMe)