Kaos og krise modner markedet
Fremje klarer seg godt i forutsigbare som i uforutsigbare tider, men når landskapet endrer seg så raskt som nå, modnes markedets behov for selskapets tjenester.
Karoline Sjøen Andersen og Sara Alvsaker.
– Ja, vi opplever en økende interesse for og forståelse av verdien vi tilbyr gjennom våre tjenester, smiler Karoline Sjøen Andersen.
Hun viser til både det geopolitiske bildet og til norsk politikk hvor det politiske landskapet i store deler av næringslivet oppleves som både uoversiktlig og uforutsigbart.
– Flere kunder erfarer helt konkrete konsekvenser av de politiske endringene, og de ber oss om støtte til å adressere myndighetsapparatet, utdyper Sara Alvsaker.
Fremje tilbyr tjenester innen strategisk rådgivning og kommunikasjon. Karoline Sjøen Andersen dro det hele i gang i 2021 da hun flyttet hjem til Haugesund etter regjeringsskiftet. Da hadde hun jobbet som politisk rådgiver for daværende olje- og energiminister Tina Bru (H). Karoline er også selskapets daglige leder. Sara Alvsaker kom med i 2024. I løpet av kort tid har selskapet vokst fra disse to som heltidsansatte til tre på heltid og fem på deltid.
– Vi har nå også med oss nordmøringen Marie Solgard på heltid. Hun holder til i Trondheim. Videre har vi knyttet til oss fem mastergradsstudenter på deltid. De fordeler seg på Oslo, Trondheim og Ålesund, men jobber foreløpig for det aller meste med arbeidsoppgaver knyttet til vår region, forteller Karoline Sjøen Andersen.
“Flere kunder erfarer helt konkrete konsekvenser av de politiske endringene.”
– Du sier foreløpig?
– Ja, Fremje opplever etterspørsel etter våre tjenester langs hele kysten. Selv om jeg personlig er veldig opptatt av å fremme interessene til næringslivet på Haugalandet og Sunnhordland, vil jeg som forretningsdrivende selvsagt tilpasse meg markedet.
Sara Alvsaker har erfaring fra Brussel hvor hun arbeidet for NHO med politiske prosesser i EU.
– I Fremje jobber vi stort sett med nasjonale prosesser, men det er også prosesser i EU med betydning for næringslivet. Vi forstår viktigheten av å være i forkant av politiske og bransjemessige endringer, og da gjelder det å kunne forstå det som skjer i EU også.
Overskriften på Fremjes tjenestetilbud er strategisk rådgivning og kommunikasjon, men dette kan detaljeres og konkretiseres. Sjøen Andersen er utdannet ingeniør innen materialvitenskap og energi og får god bruk for sin tekniske kompetanse i arbeidet for Fremjes kunder blant annet med oversetting fra fag til politikk.
– Overordnet handler det om å gjøre komplekse tema til noe forståelig og engasjerende. Politikere er også vanlige folk som har behov for informasjon for å kunne ta gode beslutninger. Våre tjenester kan være alt fra å utarbeide høringssvar og pressemeldinger til å identifisere muligheter og strategier for å løfte en sak til politisk debatt. Jeg ser at mange lokale, maritime bedrifter har et stort potensial for å styrke kommunikasjonsarbeidet sitt internt og eksternt. Vi setter oss gjerne ned med hver og en av Maritimt Forums 160 medlemsbedrifter for å diskutere behov og mulige løsninger, smiler Karoline Sjøen Andersen.
Men Fremje har allerede i dag en god kundebase.
– Prosessen med å få på plass en åpen kundeliste er i gang, og vi håper at den er å finne på nettsiden vår før sommeren, avslutter Sara Alvsaker.
“Vi setter oss gjerne ned med hver og en av Maritimt Forums 160 medlemsbedrifter for å diskutere behov og mulige løsninger.”
(Tekst og foto SMe)