K-huset er en maritim bedrift god som noen

I Husøyvegen 123 er K-huset samlokalisert med bedrifter som Amar Shipping og Reach Subsea. – Vi ser på oss mer som en maritim bedrift enn et kommunikasjonsselskap, sier daglig leder i K-huset, Aleksander Knapskog.

Aleksander Knapskog og Ingolf Steensnæs i K-huset.

Kanskje en noe utradisjonell plassering for det som på overflaten ser ut som et rent kommunikasjonsselskap, men ifølge Knapskog er det helt riktig plassering.

– Vi har kunder på tvers av tjenesteområdene i den maritime bransjen, fra subsea til rederier, verft og havbruk.

Han forteller om en identitetskrise han mener kommunikasjonsbransjen står i, og hvorfor han mener det å tegne et medlemskap i Maritimt Forum er så naturlig for K-huset.

– Kommunikasjonskonsulenter har godt av å ta et oppgjør med hva de egentlig bør fokusere på. Vi skal kunne faget vårt så godt at vi kan bruke arbeidsdagene våre på å virkelig forstå bransjene vi jobber i.

Knapskog forteller om en kundeportefølje som nesten utelukkende er maritim.

– Nesten 90 prosent av kundene våre har en sterk tilknytning til bransjen, sier han.

– Nå ønsker vi ta vårt maritime fokus ett steg videre ved å ta del i samtalene i Maritimt Forum, fortsetter han.

Spisset kompetanse for maritime kunder

K-huset oppfylte i 2024 kriteriene for å få den prestisjefylte statusen «Gasellebedrift». Knapskogs medgründer, Ingolf Steensnæs, skyter inn hva han mener har vært suksessoppskriften.

– Helt siden oppstarten har vi hatt fokus på å forstå bransjene som kundene våre opererer i. Som et resultat av dette har vi rendyrket oss som en viktig ressurs for business-to-business (B2B) selskaper hvor beslutningsprosessene står i sterk kontrast til privatmarkedet, det vil si de som selger varer og tjenester til individuelle forbrukere, sier han.

Knapskog spiller videre på budskapet Steensnæs åpnet for.

– Kun når vi forstår disse beslutningsprosessene kan vi hjelpe kundene våre å selge mer, bygge kundelojalitet og rekruttere de beste folkene, og til dette siste; ikke minst hjelpe kunden holde på de beste folkene, avslutter han.

 
Nå ønsker vi ta vårt maritime fokus ett steg videre ved å ta del i samtalene i Maritimt Forum.
— Aleksander Knapskog
Neste
Neste

Haugesundkonferansen: Maritim næring i en ny verden