Fra ordretørke til ordrerekord på ett år

I 2023 var det ordretørke hos Salt Ship Design. I 2024 setter skipsdesignselskapet rekord med kontrakter for 20 nye fartøy på tegnebrettet. – Beste året noensinne, sier daglig leder Andreas Siglen.

Egil Sandvik, Andreas Siglen og Simon Gundegjerde. I bakgrunnen brønnbåten Ronja Maløy, designet av Salt Ship Design.

Og beste år noensinne måles mot årene bakover i tid til da Salt Ship Design ble etablert i 2012. I dag har selskapet kunder fra Hellas, Tyskland, Kypros, Storbritannia, Japan, Frankrike, Danmark og Sverige, men grunnstammen er norsk, ja ikke bare norsk, men lokal.

Lokal forankring

– Vi arbeider sammen med Edda Wind på åtte av deres nybygg, tegnet tidligere i år også kontrakt med Østensjø Rederi på deres nye Ocean Energy Support Vessel og har designet USV-en som Østensjø Rederi, DeepOcean og Solstad Offshore bygger sammen gjennom sitt felleseide selskap for fjernstyrte, autonome fartøy. Dessuten har vi gjort Napier sine to bløggebåter som nå bygges. Samtidig er det slik at noe av det første vi gjorde tilbake i 2012, var Østensjø Rederis hotellskip «Edda Fortis». Samme året begynte vi på arbeidet med Eidesvik Offshore sitt store konstruksjonsskip «Viking Neptun», forteller styreleder Egil Sandvik.

Ser vi bort fra bløggebåtene til Napier, er ikke fiskeriene med i styrelederens oversikt over hva som pågår med lokal tilknytning i 2024. Salt Ship Design har designet to fiskefartøy som nå bygges hos Westcon i Ølensvåg. Dessuten arbeider de sammen med Kongsberg om designet på de 28 standardfartøyene som Sjøforsvaret skal ha med utgangspunkt i den nye langtidsplanen for Forsvaret. Også flere av disse kan komme til å bli bygget lokalt.

Simon Gundegjerde er prosjektleder for Østensjø Rederis nye Ocean Energy Support Vessel som nå er under bygging.

– Fleksibilitet er stikkordet. Vi designer et flerbruksskip med tre hovedformål. Det skal kunne gjøre lett konstruksjonsarbeid med 250-tonns kran om bord, dessuten kabellegging med 5.000 tonn kapasitet foruten å tjene som hotellskip. Som hotellskip skal skipet samlet kunne ha 230 om bord. Med andre ord skal skipet kunne brukes i ulike segmenter av markedet offshore, inklusive innenfor havvind, forklarer han.

Simon Gundegjerde og Andreas Siglen ved en modell av et av fartøyene Salt Ship Design har designet for Edda Wind.

Kompetanse og rekruttering

På hovedkontoret til Salt Ship Design i Leirvik på Stord jobber det 40 hvorav de fleste er ingeniører. Like oppe i gaten ligger konkurrenten Breeze Ship Design som også rekrutterer høykvalifisert ingeniørkompetanse.

– Men i rekrutteringsarbeidet er vi ikke konkurrenter. Vi samarbeider. Nylig hadde vi rundt 30 ingeniørstudenter fra Høgskulen på Vestlandet her hos oss. De besøkte også Breeze. Ja, vi organiserte besøket samme med dem. Jeg mener det er positivt både for utviklingen av kompetanse og rekrutteringsarbeidet at vi har et bredt ingeniørmiljø her i Leirvik, og da kunne jeg ha trukket inn andre bedrifter også, for eksempel Aker Solutions og Leirvik AS, sier Andreas Siglen.

Han føyer til at Salt Ship Design hadde tolv studenter i sommerjobb i 2024.

– Så er det nok slik at de fleste vi rekrutterer har tilhørighet til Sunnhordland. I alle fall ser vi at de som fra før har familie i regionen, ofte er det som blir værende hos oss.

Internasjonalt utsyn

Ja, 40 medarbeidere i Leirvik, men Salt Ship Design er mer enn som så. Selskapet har 60 medarbeidere i Gdynia i Polen og 20 i Novi Sad i Serbia, men dette er likevel kun den ene siden av Salt Ship Designs internasjonale profil. Vi har allerede nevnt alle kundene fra andre land enn Norge.

– Vi deltar på Nor Shipping og gjør en del tilsvarende messer innen- og utenlands, men faktum er at mange kommer til oss med forespørsler. Husk at vi opererer i en spesialisert nisje hvor vi vil være spesialister på det som ikke er gjort før. Vi designer fartøy som gjør operasjoner, ikke som seiler fra A til B. Innenfor offshore, herunder spesialiserte havvindfartøyer, og fiskerier er Norge, Sunnhordland og Haugalandet langt fremme. Salt Ship Design er en del av den norske maritime klyngen og av den regionale maritime klyngen. Ja, vi hadde ikke vært her om det ikke var for denne klyngen. I de spesialiserte segmentene som vi er i, ser verden der ute til oss for de beste løsningene, smiler Egil Sandvik.

 
I de spesialiserte segmentene som vi er i, ser verden der ute til oss for de beste løsningene.
— Egil Sandvik
 

(Tekst og foto SMe)

Forrige
Forrige

Ankesak i Høyesterett av maritim interesse

Neste
Neste

Banebrytende hydrogenfartøy døpt i Paris