ETS-midler bør øremerkes maritim omstilling

Reformen av EUs kvotesystem innebærer at handelen med utslippsrettigheter, det såkalte ETS-systemet, også vil gjelde for skipsfart. Maritimt Forum har sendt inn høringsuttalelse.

Fride Solbakken

ETS i skipsfarten vil gi økte inntekter i statskassen. Norges Rederiforbund har beregnet at innbetalingene fra egen medlemsmasse vil være på 250 millioner euro årlig når skipsfarten er fullt faset inn.

– Vi mener at disse inntektene bør gå til et fond for utslippsreduserende tiltak for sektoren slik at skipsfarten på den måten betaler for sin egen grønne omstilling, sier daglig leder i Maritimt Forum for Stavangerregionen, Fride Solbakken.

Solbakken påpeker at innbetalingene kan skje til et tilsvarende fond som NOX-fondet, eventuelt at dette utvides. Hun er også opptatt av den særnorske CO2-avgiften.

- Særavgift på CO2 ble innført for oljeprodukter i 2010 og så for naturgass i 2018. Dette har medført økte kostnader og innebærer konkurranseulemper mot utlandet så lenge Norge er det eneste landet med denne avgiften. Maritimt Forum foreslår at økningen i CO2-avgiften brukes til det samme formålet som ETS-midlene. Dette vil være den mest målrettede og effektive måten å nå klimamålene, sier Solbakken.

Les Maritimt Forums høringsuttalelse til forslag om endringer i klimakvoteloven her.

Forrige
Forrige

Omsetningsvekst i takt med flåtevekst

Neste
Neste

Kommentar: Mental helse og kunst på arbeidsplassen