ETS-midler bør øremerkes maritim omstilling
Reformen av EUs kvotesystem innebærer at handelen med utslippsrettigheter, det såkalte ETS-systemet, også vil gjelde for skipsfart. Maritimt Forum har sendt inn høringsuttalelse.
ETS i skipsfarten vil gi økte inntekter i statskassen. Norges Rederiforbund har beregnet at innbetalingene fra egen medlemsmasse vil være på 250 millioner euro årlig når skipsfarten er fullt faset inn.
– Vi mener at disse inntektene bør gå til et fond for utslippsreduserende tiltak for sektoren slik at skipsfarten på den måten betaler for sin egen grønne omstilling, sier daglig leder i Maritimt Forum for Stavangerregionen, Fride Solbakken.
Solbakken påpeker at innbetalingene kan skje til et tilsvarende fond som NOX-fondet, eventuelt at dette utvides. Hun er også opptatt av den særnorske CO2-avgiften.
- Særavgift på CO2 ble innført for oljeprodukter i 2010 og så for naturgass i 2018. Dette har medført økte kostnader og innebærer konkurranseulemper mot utlandet så lenge Norge er det eneste landet med denne avgiften. Maritimt Forum foreslår at økningen i CO2-avgiften brukes til det samme formålet som ETS-midlene. Dette vil være den mest målrettede og effektive måten å nå klimamålene, sier Solbakken.
Les Maritimt Forums høringsuttalelse til forslag om endringer i klimakvoteloven her.