Et kvantesprang for Hagland

Hagland Shipping bestiller fire nye skip hver på 5.000 dødvekttonn til samlet i overkant av 800 millioner kroner. – Et kvantesprang for selskapet, sier ledelsen.

F.v. på broen til Hagland Premier: Øivind W. Aanensen, adm. dir., Odd Jarle Alnes, kaptein, Nils Konrad Bua, ordfører i Haugesund, Paal W. Aanensen, adm. dir. Foto SMe.

Haglands historie går tilbake til 1872. Det betyr at nyheten som ble sluppet i dag, inngår i en fortelling som strekker seg over 152 år. Aldri før har Hagland plassert en så stor ordre.

– Skipene kommer til å gå inn i operasjonsmønsteret vi allerede har. Vi gjør dette fordi vi tror på konkurransekraften i grønn skipsfart hvor Norge er et foregangsland. Skipene legger opp til nullutslipp i havn og betydelige reduksjoner av utslipp til havs. Ved levering av disse fire skipene vil minimum 75 prosent av Haglands egeneide flåte være utstyrt med batterihybrid teknologi, sier administrerende direktør Øivind W. Aanensen.

I anledning av at nyheten ble sluppet, hadde rederi-, eiendoms- og meklerhuset tatt «Hagland Premier» til kai. Ansatte med arbeidsplass i Sjøfartsbygget like ved kom om bord. Det gjorde også Haugesunds ordfører, Nils Konrad Bua.

– Vi trenger slik satsing i byen vår. Det gir arbeidsplasser, og det befester Haugesund som en fremoverlent sjøfartsby. Vi har det desidert største nybyggingsprogrammet av alle norske, regionale skipsfartsmiljøer, sier Bua.

Med Haglands kontrahering kommer nybyggingsprogrammet på Haugalandet og i Sunnhordland opp i samlet 39 skip til i overkant av 50 milliarder kroner.

Hagland Premier for kai i Haugesund. Foto SMe.

De fire nye skipene vil gi en rekke arbeidsplasser på både sjø og land, hvorav åtte norske kapteiner.

– På land trenger vi folk til å følge opp byggingen av skipene, og om bord vil vi nå satse på å ha både lærlinger og kadetter hvor vi tidligere har hatt lærlinger. Når skipene leveres, blir det behov for flere folk i driften, sier Knut W. Aanensen.

Det første av de fire skipene er planlagt levert fra Royal Bodewes i Nederland allerede ved utløpet av 2025. Så følger de tre øvrige i de påfølgende to årene. I forkant har allerede Hagland gjort seg gode erfaringer med det nederlandske verftet. Hagland Shipping fikk november 2023 overlevert siste skip av tre nybygg hos Royal Bodewes.

- De nye skipene vil være av samme design, men med flere nyvinninger som altså ytterligere vil redusere utslippene. Vi er stolte over å kunne inngå enda en kontrakt for nybygg med den ypperste miljøteknologien som er kommersielt tilgjengelig. Erfaringen med de tre siste skipene er svært gode, og de nye vil utgjøre en ytterligere forbedring, sier administrerende direktør Paal W. Aanensen.

Hagland Premier rigget godt ved Indre kai.

– Vi er på vei fra Lierstranda til Skogn med en stor last tømmer, forteller kaptein Odd Jarle Alnes. Når han ikke seiler for Hagland Shipping, har han bosted i Hareid kommune i Møre og Romsdal.

Foto fra tidligere dåp i Nederland. Eiere og ledelse i Hagland Gruppen. F.v. Øivind W. Aanensen, Arne W. Aanensen, Knut W. Aanensen og Paal W. Aanensen. 
 
Vi er stolte over å kunne inngå enda en kontrakt for nybygg med den ypperste miljøteknologien som er kommersielt tilgjengelig.
— Paal W. Aanensen
 

(Tekst SMe)

Forrige
Forrige

Kommentar: Historien gjentar seg

Neste
Neste

Salt Ship Design står bak designet til fremtidsrettet kabelleggingsfartøy