Dagens rutetilbud «en skygge» av fortidens?

Haugalandet har i dag daglige flyruter til Oslo og noen flyruter utenom foruten Haukeliekspressen og Kystbussen til Stavanger og Bergen. Ved forrige århundreskifte hadde Haugesund sjøverts rutetrafikk på en mengde nord-europeiske byer foruten til byer og steder på Vestlandet.

Grethe Paulsen Vie holdt nylig foredrag om dampskipskaien i Haugesund.

Det var avdelingsleder ved Haugalandmuseet, Grethe Paulsen Vie, som beskrev rutetilbudet på Haugesund da hun holdt sitt søndagsforedrag om dampskipskaien i byen. I dag kalles den Indre kai, men ble altså bygget for anløp av dampskip. Utbyggingen skjedde trinnvis i perioden fra forrige århundreskifte og frem til 1916.

– Ved forrige århundreskifte hadde Haugesund sjøverts ruteforbindelse med Gøteborg, Stockholm, Kønigsberg, Stettin, København, Hamburg, Rotterdam Antwerpen, Hull, Newcastle, med byene på norskekysten, særlig Stavanger og Bergen, og med Sunnhordland, Hardanger og Ryfylke, sa Paulsen Vie.

Kønigsberg er nåværende Kaliningrad i Russland.

I tillegg til dette var det selvsagt rutetrafikk på Karmøy, Utsira, Feøy og Røvær.

Rutetilbudet for 125 år siden sier selvsagt mye om hvor regionen den gangen orienterte seg. Det var ikke mot Oslo slik som i dag. Selv om rutetilbudet for det meste handlet om sildeeksport, i alle fall mot utlandet, sier det også noe om at Haugalandshalvøya ved forrige århundreskifte gjerne ikke var så isolert som mange ofte tenker seg det.

Kanskje tvert om? Kanskje til og med mindre isolert enn i dag?

Kanskje dette til og med uavhengig av at regionen i dag har ganske omfattende sjøverts linjetrafikk mot kontinentet utover fly- og bussbåren passasjertrafikk?

 (Tekst og foto SMe)

Forrige
Forrige

Maritimt vekkelsesmøte

Neste
Neste

DeepOcean øker digitalt subsea-tilbud ved oppkjøp