2023 med is i rubben for havvind og silkeføre i olje & gass

Kort oppsummert er dette hvordan Hagland Shipbrokers vurderer året som har gått for rederier med offshoretonnasje. Utsiktene for 2024 er lyse i begge segmenter.

Hovedkontoret til Hagland Shipbrokers i Sjøfartsbygget i Haugesund.

Det er i meglerselskapets månedsrapport for desember 2023 at disse vurderingene komme til uttrykk.

– Havvind skuffet for første gang på en stund med blant annet en skuffende tildelingsrunde i Storbritannia, heter det i rapporten.

Det viste seg at ingen utbyggere var interessert. Dessuten ble en del prosjekter utsatt eller kansellert.

– Men nå synes ting å være på sporet, skriver Hagland.

Innenfor olje og gass var markedet gjennom hele fjoråret gjennomgående positivt. Som følge av utfordringene med energisikkerhet i Europa, hentes for øvrig en del prosjekter nå på ny frem fra skuffen.

– Alt i alt er tilbudet av offshoreskip begrenset for 2024-sesongen, skriver Hagland.

I klartekst betyr dette en forventning om gode rater.

Hagland Shipbrokers skriver også at det er blitt litt bevegelse innenfor nybygg og ombygging av subsea-tonnasje. Ser vi bort fra spesialisert havvindtonnasje, har det knapt blitt kontrahert offshoretonnasje siden offshorekrisen rammet for nærmere ti år siden.

(Tekst og foto SMe)

Forrige
Forrige

Kommentar: En gigant i byrommet

Neste
Neste

«De fykende måker» til en venn av maritim næring