– Mange fordeler med norske verft
Olympic-sjef Stig Remøy var veldig bevisst på at rederiets to nye vindskip skulle bygges i Norge.
Olympic-sjef Stig Remøy var veldig bevisst på at rederiets to nye vindskip skulle bygges i Norge. Ulstein Verft fikk kontrakten på to vindskip fra Olympic tidligere i år. Nå er det første stålet kuttet.
Selv om stålkutteseremonien fant sted i Polen, der skroget bygges, mener konsernsjef Stig Remøy i Olympic at det er mange fordeler ved å inngå kontrakt med et verft i Norge – og helt spesifikt på Sunnmøre.
«Vi valgte Ulstein verft fordi innovasjon, nyskaping og utvikling skjer her på Sunnmøre»
Stig Remøy, konsernsjef i Olympic
– Som et lokalt rederi har det vært viktig for oss å satse på den maritime klynga. Med verft, designer, leverandører og Vartdal Invest som medinvestor er dette et prosjekt med sterk lokal forankring, sier Remøy til Teknisk Ukeblad
– Vi valgte Ulstein verft fordi innovasjon, nyskaping og utvikling skjer her på Sunnmøre. Vi har bygget seks skip på dette verftet tidligere. De var av høy kvalitet og levert på tid. Alle sammen, sa Remøy da kontrakten ble signert.
Teknisk direktør Erlend Hovland i Norled mener at selv om norske verft er 10-15 prosent dyrere, vil fordeler med kvalitet, innovasjon, levering på tid og innenfor budsjett oppveie noe av prisdifferansen.
– Vi føler oss trygge på at Ulstein Verft kan levere til avtalt tid og kvalitet også på de to nye skipene. Det kan også hende at det blir to til, sa han og sikter til opsjonen.