Styrke sjøtransportens konkurranseevne

Sjøtransport er ikke bare den mest energieffektive transportformen, den er også den mest miljøvennlige. Dersom vi i større grad overfører alle typer gods fra vei til sjø, vil det bidra i stor grad til å redusere utslipp, køer, ulykker og veislitasje.

Bergen LNG / Bergen Tankers. Foto Sverre Meling.

Hurdalplattformen har klare ambisjoner om å flytte mer gods fra land til sjø. Et samlet Storting har de siste årene også vist stor vilje til å legge til rette for godsoverføring som vil gi reduserte klimautslipp, mindre veislitasje, færre ulykker foruten å gi store samfunnsøkonomiske gevinster også uavhengig av en fremtidig elektrifisering av deler av lastebilparken. For å nå målsettingen om at sjøveien skal kunne ta en større andel av veksten i godstransporten i de kommende årene, må det imidlertid iverksettes tiltak som styrker sjøtransportens konkurransekraft og infrastruktur.

Stortinget har gjennomgående pekt på at det er behov for bevilgninger utover Nasjonal transportplan (NTP) for å nå de fastsatte godsoverføringsmålene. Til tross for dette har sjøtransporten den laveste måloppfyllingsgraden av vei, bane og sjø.

«Satsingen på sjøveien er et miljømessig kinderegg: Vi oppnår lavere nasjonale utslipp samtidig som vi kan legge til rette for både norsk teknologiutvikling og verdiskaping»

Sektoravgiftene som pålegges sjøtransporten, og som inkluderer blant annet losavgiftene og sikkerhetsavgift til drift av fire sjøtrafikksentraler langs kysten, betales i hovedsak av sjøtransporten selv i motsetning til hva er tilfelle for andre transportformer. Når avgiftene på denne måten dekkes av sjøtransporten selv, svekkes konkurranseevnen mot andre transportformer.

Et mer velutviklet marked for innenriks godstransport på sjø vil stimulere til utvikling av mer grønn skipsfartsteknologi. Derfor er satsingen på sjøveien et miljømessig kinderegg: Vi oppnår lavere nasjonale utslipp samtidig som vi kan legge til rette for både norsk teknologiutvikling og verdiskaping.

Shortsea Promotion Centre Norway (SPC-N), som Maritim Forum er vertskapsorganisasjon for, er en viktig aktør i arbeidet med å flytte gods fra vei til sjø. Målsettingen til senteret er å øke kunnskapen om nærskipsfart med sikte på å øke markedsandelene for nærskipsfart, både nasjonalt og i Europa.

Maritimt Forum oppfordrer myndighetene til å:

  • At transport av varer i Norge ved eksport og import må sees på helhetlig om vi skal lykkes med godsoverføringen. Sjøtransporten, inkludert havnestrukturen, må derfor løftes opp og bli en viktig del av NTP.

  • Prioritere et kraftig løft i sjøtransportens infrastruktur, hvor det legges til rette for effektive og mer automatiserte havneoperasjoner.

  • Vurdere og analysere samferdsel og godstransporten i en helhet hvor man iden­tifiserer flere hovedhavner. Myndighetene bør finansiere sikre, effektive og moderne havner med tidsriktig teknologi og infrastruktur som gjør at sjøtrans­porten i større grad konkurrerer med veitransport.

  • Tilskuddordningen for overføring av gods fra vei til sjø må styrkes vesentlig slik at overføringspotensialet kan utnyttes fullt ut.

  • Sektoravgiftene for sjøtransporten er for høye, og bidrar til en svekket konkur­ransesituasjon jf. andre transportformer.

  • Lostjenesten må effektiviseres og moderniseres blant annet gjennom å utvikle sterke og høyteknologiske miljøer. Det må fortsatt legges til rette for økt bruk av farledsbevis.

  • Utarbeide en nærskipsfartsstrategi som skal styrke nærskipsfartens konkurran­seevne sett i lys av Riksrevisjonens rapport om manglende oppfølging av mål­settingene for godsoverføringen. Strategien bør ha konkrete mål i form av tonn eller prosentvis vekst slik at måloppnåelse kan evalueres.

  • Legge til rette for en grønn omstilling og fornyelse i nærskipsfarten gjennom etablering av en toppfinansieringsordning, høyere avskrivningssats som virke­middel for å få til flåtefornyelse og støtteordninger for investeringer i klima- og miljøvennlige løsninger på skip.