Videreutvikle en politikk for å sikre verftenes konkurransekraft
Verftene er en helt avgjørende del av den norske maritime klyngen. Overfor verftene klargjør rederiene sine krav og behov, og nye løsninger og ny teknologi utvikles i samspillet mellom disse og mellom utstyrsleverandører, designere og verft.
Green Yard Kleven er ett av de norske nybyggingsverftene. Foto: Green Yard Kleven
Verftene er hjørnestensbedrifter i mange lokalsamfunn langs kysten. De bidrar stort til lokal verdiskaping og sysselsetting. Verftenes innovasjons- og omstillingsevne er en av hovedårsakene til at de fortsatt er en viktig del av norsk maritim næring.
Norsk skipsverft bygget lenge hovedsakelig offshorefartøy. Disse utgjorde rundt 80 til 90 prosent av aktiviteten. I dag utgjør offshorefartøy en ubetydelig del av verftenes ordrebøker. Passasjer- og cruiseskip, havbruksfartøyer, fiskefartøyer, ferger og fartøy tilknyttet montering og drift av vindkraft til havs utgjør hovedsakelig ordrebøkene i dag. Det vektlegges å utvikle klima- og miljøvennlig teknologi.
«Omstilling, nye innovative løsninger og nye vekstmuligheter i havnæringene vil være sentralt for verftenes videre utvikling.»
Omstilling, nye innovative løsninger og nye vekstmuligheter i havnæringene vil være sentralt for verftenes videre utvikling.
Lønnsomheten ved norske skipsverft har den senere tiden vært utfordrende. Denne situasjonen er i stor grad en følge av verftenes omstilling mot nye segmenter. På lengre sikt har denne omstillingen vært helt kritisk for å sikre overlevelsen til norsk verftsindustri. Mindre verft som bygger for havbruksnæringen og som satser på ombygging og service, har imidlertid gjort det bedre.
For å sikre fremtiden til dette viktige maritime segmentet er det behov for en målrettet verftspolitikk. Myndighetene må i større grad utnytte handlingsrommet internasjonalt regelverk gir for finansiering og annen støtte, og i større grad enn i dag bygge statlige fartøy i Norge.
En stor andel av statlige skip har nemlig i de siste årene blitt bygget i utlandet. Et viktig signal fra staten vil være å opprette en ekspertenhet for offentlige anskaffelser som kan gi råd og støtte til offentlige etater og fylkeskommuner i anbudsprosessene.
Norske verft har kapasitet til å bygge, vedlikeholde og reparere større fartøy. Derfor utgjør verftene en viktig del av vår samfunnskritiske infrastruktur. Både pandemien og den nye sikkerhetspolitiske situasjonen aktualiserer behovet for å hegne om verftene som en viktig bestanddel i vår nasjonale, sikkerhetspolitiske infrastruktur.
Maritimt Forum oppfordrer myndighetene til å:
Innføre en forskuddsgaranti for norske skipsverft
Opprette et nytt virkemiddel for finansiering av implementeringsfasen for opptaket av grønn teknologi. I dag finnes det ikke lenger støtte til å hybridisere offshorefartøy. Dette reduserer aktiviteten ved norske verft.
Forsere planleggingen og byggingen av standardiserte fartøy til Sjøforsvaret. Med bakgrunn i EØS-avtalens artikkel 123 å bygge nye fartøy til Sjøforsvaret i Norge.
Legge til rette for at flere fartøy med offentlig anbud bygges i Norge ved å oppdatere offentlige anbudskontrakter på norsk hvor miljø, HMS, lærlingeordninger, grønne kraftkilder og ringvirkninger til lokalsamfunnet vektlegges høyere. Åpenhetsloven bør ligge til grunn.
Følge opp Stortingets vedtak om å etablere en ekspertenhet for offentlige anskaffelser som kan gi råd til offentlige etater og fylkeskommuner i anbudsprosesser.
Opprette ny kondemneringsordning for alle fartøystyper for å få fart på den maritime sirkulærøkonomien og sikre flåtefornyelse. Ordningens innretning bør sikre mer aktivitet ved norske verft.
Foreta en revisjon av handlingsplanen for opprydningstiltak i forurenset sjøbunn utenfor skipsverft.