Verdens fremste maritime klynge står klar til å bidra 

Foto fra når daglig leder i Maritimt Forum presenterte våre innspill til Langtidsplanen

Maritimt Forum deltok denne uken på høringen om Langtidsplanen for forsvaret i Utenriks- og Forsvarskomiteen på Stortinget. Forslaget som ligger på bordet viser store ambisjoner om å bruke den maritime klyngen for å styrke forsvaret. Maritimt Forum vil følge opp at ambisjoner blir til handling.

Regjeringens forslag til langtidsplan for forsvaret inneholder en viktig og riktig styrking av Sjøforsvaret. Maritimt Forum mener at regjeringen har vist at den tar sikkerhetssituasjonen på alvor, gjennom å varsle store investeringer i Forsvaret og en særlig styrking av Sjøforsvaret. For maritim næring er forslaget om en Nasjonal skipsbyggingsstrategi særlig viktig, og det er viktig at igangsetting av bygging skjer raskt og at nødvendige forprosjekter igangsettes allerede i 2024.

Vi må virkelig berømme forslaget om å designe, bygge, utruste og vedlikeholde 28 standardfartøyer til Sjøforsvaret i Norge, med norsk innhold. Dette er helt avgjørende for å sikre kritisk kompetanse og infrastruktur i Norge.
— Daglig leder i Maritimt Forum, John Anders Lindtveit Røse

Avgjørende å sikre kritisk infrastruktur og kompetanse

Daglig leder i Maritimt Forum deltok under høringen om Langtidsplanen i Utenriks- og Forsvarskomiteen på stortinget

En nasjonal skipsbyggingsstrategi, som regjeringen legger opp til, vil være avgjørende for å sikre ivaretakelse av kritisk infrastruktur og kompetanse i Norge.  

Eksempelvis vil det være av avgjørende betydning at Norge sikrer ivaretakelsen av blant annet norske verft, designere, utstyrsleverandører, sjøfolk for å sikre både evnen til å kunne bygge, drifte og vedlikeholde skip i det norske Sjøforsvaret uten å være avhengig av andre land eller aktører. At Norge innehar slike kapasiteter vil også være en ressurs for NATO.  

Nesten alt av varer til og fra Norge fraktes på skip. Maritim infrastruktur er derfor helt avgjørende for vår varesikkerhet. I tillegg vil så å si alt av mannskap og materiell fra våre allierte komme på skip. Norge vil også være et viktig transittland nå som Sverige og Finland også er en del av NATO. Derfor må vi sørge for at vi har den maritime infrastrukturen som må til for å håndtere den rollen.
— John Anders Lindtveit Røse
Foto: Bjarne Hovland

God maritim infrastruktur, konkurransedyktige rammevilkår for rederivirksomhet og ivaretakelse av norsk maritim kompetanse er en viktig faktor i ivaretakelsen av Norges sikkerhet - både i fredstid, krise og krig. 

Du kan lese hele høringsinnspillet vårt her

Forrige
Forrige

Velkommen til Marianne Sivertsen Næss!

Neste
Neste

Endringer i toppledelsen i Knutsen NYK Carbon Carriers