Statusoppdatering til stortingspolitikere

Fra venstre: Ivar Engan, daglig leder i Maritimt Forum. Elise Fiske, daglig leder i Maritimt Forum Nordvest. Endre Borgen Mæland fra Norsk Sjøoffisersforbund. Sivert Bjørnstad, næringspolitisk talsperson for FRP. Bengt Rune Strifeldt, medlem av næringskomiteen fra FPR og rådgiver Herman Fåne. 

Det går godt i maritim næring. Det er positivt for næringa sjøl, for arbeidsplassene til 90.000 mennesker, og faktisk er det også positivt for nasjonens forsvarsevne. Vi har vært en tur på Stortinget for å fortelle mer om dette.

Næringspolitisk talsperson for Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, og hans partifelle Bengt Rune Strifeldt fikk en god gjennomgang av status for næringa og politiske ønsker. Ønskene dreier seg blant annet om bedre kontroll på offentlige anbud og stabile rammevilkår. Fremskrittspartiet foreslo i sitt budsjettforslag i høst å fjerne taket på nettolønnsordningen, noe de naturligvis høstet varm anerkjennelse for i dette møtet.

Stabile og styrkede rammevilkår er grunnleggende og avgjørende for klyngens posisjon som ledende i verdensmarkedet. Denne ledende posisjonen er det også viktig at staten vet å benytte seg av når statlige prosjekter skal realiseres, slik som når det skal gjøres store investeringer i forsvaret.

Det går godt i maritim næring. Og med politisk handelkraft vil klyngen kunne bidra til å styrke nasjonens forsvarsevne.
— Ivar Engan, daglig leder i Maritimt Forum

Engan forklarte at det i 2024 skal legges frem ny langtidsplan for forsvaret. Med den geopolitiske situasjonen, og verdens 2. lengste kystlinje etter Canada, er det et sterkt behov for oppgraderinger av forsvarets overflatestruktur. Derfor mener Maritimt Forum det haster å bevilge penger til en pilot for standardfartøy.

Maritim politikk er også kyst- og distriktspolitikk

Etter møtet med Fremskrittspartiet gikk ferden videre til næringspolitisk talsperson for Senterpartiet, Willfred Nordlund og vara på Mørebenken for Jenny Klinge, Per Ivar Lied. Også de fikk en statusoppdatering og liten forsmak på den årlige verdiskapingsrapporten til Maritimt Forum som snart kommer.

Ringer i vann drypper på land. Relativt enkle grep vil kunne gi flere arbeidsplasser, mer skattepenger inn i kassa, mer verdiskaping og større tempo på den grønne omstillingen.
— Elise Fiske, Maritimt Forum Nordvest

Regjeringspartiene har i Hurdalsplattformen sagt at de vil utnytte handlingsrommet i EØS-regelverket bedre til fordel for klyngen, og å styrke den klimavennelige omstillingen av skip. Det var ikke ukjent for Willfred Nordlund at Maritimt Forum ønsker CO2-fond og at staten i større grad må benytte seg av eget næringsliv når man for eksempel skal oppgradere forsvaret. Nordlund og Lied oppga både forståelse og interesse for temaene som ble tatt opp.

Oppsummert oppfatter vi fortsatt vilje til å innfri planene i Hurdalsplattformen. Men det gjenstår gjennomføringskraft. Kanskje vil det komme gjennom klimapartnerskapet?

 

Noen av Maritimt Forums politiske ønsker:

Forrige
Forrige

Atten måneders kontrakt til Solstads Normand Tonjer

Neste
Neste

Viktig jobb for Windstaller Alliance i Sør-Korea