Statusoppdatering til stortingspolitikere
Det går godt i maritim næring. Det er positivt for næringa sjøl, for arbeidsplassene til 90.000 mennesker, og faktisk er det også positivt for nasjonens forsvarsevne. Vi har vært en tur på Stortinget for å fortelle mer om dette.
Næringspolitisk talsperson for Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, og hans partifelle Bengt Rune Strifeldt fikk en god gjennomgang av status for næringa og politiske ønsker. Ønskene dreier seg blant annet om bedre kontroll på offentlige anbud og stabile rammevilkår. Fremskrittspartiet foreslo i sitt budsjettforslag i høst å fjerne taket på nettolønnsordningen, noe de naturligvis høstet varm anerkjennelse for i dette møtet.
Stabile og styrkede rammevilkår er grunnleggende og avgjørende for klyngens posisjon som ledende i verdensmarkedet. Denne ledende posisjonen er det også viktig at staten vet å benytte seg av når statlige prosjekter skal realiseres, slik som når det skal gjøres store investeringer i forsvaret.
Engan forklarte at det i 2024 skal legges frem ny langtidsplan for forsvaret. Med den geopolitiske situasjonen, og verdens 2. lengste kystlinje etter Canada, er det et sterkt behov for oppgraderinger av forsvarets overflatestruktur. Derfor mener Maritimt Forum det haster å bevilge penger til en pilot for standardfartøy.
Maritim politikk er også kyst- og distriktspolitikk
Etter møtet med Fremskrittspartiet gikk ferden videre til næringspolitisk talsperson for Senterpartiet, Willfred Nordlund og vara på Mørebenken for Jenny Klinge, Per Ivar Lied. Også de fikk en statusoppdatering og liten forsmak på den årlige verdiskapingsrapporten til Maritimt Forum som snart kommer.
Regjeringspartiene har i Hurdalsplattformen sagt at de vil utnytte handlingsrommet i EØS-regelverket bedre til fordel for klyngen, og å styrke den klimavennelige omstillingen av skip. Det var ikke ukjent for Willfred Nordlund at Maritimt Forum ønsker CO2-fond og at staten i større grad må benytte seg av eget næringsliv når man for eksempel skal oppgradere forsvaret. Nordlund og Lied oppga både forståelse og interesse for temaene som ble tatt opp.
Oppsummert oppfatter vi fortsatt vilje til å innfri planene i Hurdalsplattformen. Men det gjenstår gjennomføringskraft. Kanskje vil det komme gjennom klimapartnerskapet?
Noen av Maritimt Forums politiske ønsker:
CO2-fond, for eksempel finansiert av inntektene fra CO2-avgiften eller klimakvotehandelen. Finn mer klimapolitikk her
Bygge pilot av standardfartøy raskest mulig.
At statlige fartøy må bygges i Norge. Handlingsrommet i EØS-avtalen må utnyttes til fordel for klyngen.
Forskuddsgarantiordning for verft. Finn mer verftspolitikk her.