Stor interesse og engasjement på frokostmøte om standardfartøy 

6. mai inviterte Maritimt Forum og Zero til frokostmøte om mulighetene som ligger i Langstidsplanen for Forsvarets forslag om at det skal designes, bygges, utrustes og vedlikeholdes 28 standardfartøy i Norge, med norsk innhold.  

Konklusjonen var klar: ved å bygge standardfartøy i Norge oppnår vi et politisk kinderegg. Vi styrker forsvarsevnen, økter aktiviteten i norsk maritim næring, utløser store eksportmuligheter og stimulerer til grønn omstilling i maritim sektor.  

Den største risikoen for Norge er å bli marginalisert i våre nærområder. Vi må være i stand til å ha kontroll på hva som skjer i havområdene rundt oss
— Statssekretær Marie Lamo Vikane

Statssekretæren fortalte videre i sin innledning at det er behov for å gjøre forenklinger i form av standardisering i sjøforsvaret i tiden som kommer. 

Ved å basere seg på en sivile standarder kan vi redusere investeringskostnadene og gjøre det lettere å vedlikeholde gjennom levetiden. Vi mener vi kan øke den operative evnen gjennom å standardisere på system, komponenter og designløsninger
— Marie Lamo Vikane

Hun mener maritim næring vil ha en sentral rolle i dette «eventyret», som hun omtalte det som.  

Regjeringen har stor tro på norsk maritim industri. Vi vet at Norge er kapable til å bygge meget spesialiserte fartøy, også til forsvaret. Nå har regjeringen, gjennom satsingen på en standardisert fartøyklasse, som ambisjon om å se hva vi kan få til dersom forsvarsindustrien og maritim industri jobber tett og godt sammen. Det vil være et stort potensial for positive ringvirkninger både for sysselsetting og eksport
— Marie Lamo Vikane

Behov for å komme i gang raskt 

For raskt å realisere byggingen av standardfartøy, er det viktig å komme i gang med forstudier om konseptvalg, eksportmuligheter og behov for klimateknologi og infrastruktur, Konsernsjef i Kongsberg Gruppen, Geir Håøy, understreket utålmodigheten som er i bransjen, og viktigheten av å kommeraskt i gang.  

Dette er en fantastisk mulighet for norsk maritim næring og norsk forsvarsindustri. Og vi står klare, og spinner litt i grusen, og ønsker å komme i gang. Det som blir viktig nå er at vi får et bredt politisk forlik, og at vi kommer i gang så tidlig som mulig med planleggingen
— Geir Håøy, Konsernsjef Kongsberg Gruppen

Administrerende direktør i NHO, Ole Erik Almlid, viste til de store mulighetene som ligger i bygging av standardfartøy, både for aktivitet og effektiv offentlig pengebruk.  

Dette er både industripolitikk, det er klimapolitikk og det er sikkerhetspolitikk – ja, hva er det ikke? Vi har tradisjoner for å gjøre dette veldig godt og ordentlig, og for at pengene som skal bevilges skal brukes mest mulig effektivt, er det viktig med en dialog mellom industrien, forsvaret og myndighetene. Norge som maritim nasjon har gode forutsetninger for å lykkes med dette,
— Ole Erik Almlid, Administrerende direktør NHO

Viktig at Forsvaret går foran og velger grønne løsninger 

Stig Schjølseth har tatt over lederstolen i Zero etter at Sigrun Gjerløw Aasland ble utnevnt til statssekretær i Klima- og miljødepartementet før helgen. Han understreket det store potensialet som ligger i at Forsvaret nå har tydelige klimamål og ambisjoner om at standardfartøyene skal ta i bruk grønn teknologi.  

Dette handler om omstillingen til en hel næring, både om å utvikle og modne teknologi og ikke minst om infrastruktur. Det kommer til å være en veldig viktig signaleffekt hva Forsvaret gjør her. Det vil gi trygghet for resten av næringen om Forvaret tør å satse på den omstillingen, og det gjør at man kan dra med seg andre
— Stig Schjølseth

Store eksportmuligheter – andre land ser til Norge 

Eksportmulighetene som ligger i prosjektet med bygging av standardfartøy ble et stadig tilbakevendende tema.

Mange land har tilsvarende behov for å oppgradere marinen sin, og ser til Norge nettopp på grunn av at vi har den historien vi har innenfor offshore og maritim næring, hvor vi er ledende i verden. Nå har Norge en stor mulighet til å vise at vi setter fart på standardiseringen, og vise hva vi kan få til med norsk teknologi både fra den maritime klyngen og forsvarsindustrien. Det vil skape eksportmuligheter til våre allierte
— Geir Håøy

Nils Ole Foshaug, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet i Utenriks- og forsvarskomiteen, ser enormt potensial for eksport, og mener standardfartøyene kan bli et stort industri- og eksporteventyr for Norge.  

Vi snakker om de 28 skipene, men jeg håper det blir 128 eller 228 eller 328 skip. For her ligger det muligheter til eksport hvis vi klarer å utvikle dette. Vi må se på hvordan dette kan bli et langsiktig industriprosjekt som kan eksportere stort
— Nils Ole Foshaug, Arbeiderpartiet

Venstre vil kjempe for penger i Revidert Nasjonalbudsjett 

Den mest konkrete politiske lovnaden var det Ola Elvestuen som kom med. Han er stortingsrepresentant for Venstre i Energi- og miljøkomiteen, og mener det bør være rom for å finne «noen titalls millioner» til forprosjekter for å komme i gang med arbeidet med standardfartøy.  

Det er snakk om 5- 7 titalls millioner. Det er størrelser vi kan håndtere fint. Hvis jeg får bestemme legger vi det inn i Revidert Nasjonalbudsjett. Nå handler det om hva som må til for å få resultater raskt
— Ola Elvestuen, Venstre

Hårek Elvenes, som er stortingsrepresentant for Høyre i Utenriks- og forsvarskomiteen, manet til bred enighet i Stortinget der Langtidsplanen nå er under behandling.   

Standarfartøyprosjektet og Langtidsplanen skal stå seg over tid. Og da er mitt håp, mitt ønske og min tro at man får til et breiest mulig forlik i Stortinget. Slik at uansett hvilken regjering som måtte styre dette landet, så blir dette gjennomført. Desto breiere dette forliket er, desto større er sannsynligheten for at et samlet Storting tar ansvar for dette over perioder
— Hårek Elvenes, Høyre
Forrige
Forrige

Nye kontraktstildelinger fra Vår Energi til SubseaPartner

Neste
Neste

Emilie Enger Mehl invitert til Haugesundkonferansen