Solvang skal bygge verdens første karbonfangstanlegg ombord i et skip

Solvang ASA skal bygge verdens første karbonfangstanlegg ombord i et skip - og det skjer
ombord i gasstankeren Clipper Eris. Foto: Solvang ASA

Solvang ASA skal gjennomføre en fullskala pilotering av CO2-fangst om bord i gasstankeren Clipper Eris. Prosjektet er et samarbeid mellom Solvang ASA som rederi og eier av skipet, Wärtsilä Moss som teknologileverandør og SINTEF som forskningsinstitusjon.

Kilde: pressemelding fra Enova

Prosjektet vil benytte aminrenseteknologi for å fange 70 % av CO2en i eksosgassen på skipet, og demonstrere en hel kjede for håndtering av CO2 inkludert flytendegjøring og lagring om bord i skipet. Teknologien skal piloteres om bord i fartøyet over to år mens det er i normal kommersiell drift. Om pilotprosjektet lykkes, har Solvang ønske om å installere teknologien på fem skip som er bestilt for levering i 2026-2027, og dermed bidra til rask videre spredning av teknologien.

Edvin Endresen, CEO i Solvang ASA

- Karbonfangst satt sammen med eksisterende renseteknologi er en betydelig snarvei til dekarbonisering av verdens deep-sea flåte, og står frem som en av de mer lovende løsningene for fremtidens skip. Med støtte fra Enova er det mulig å få satt i gang pilotprosjektet ombord på skipet og få teste både teknologi og verdikjede, sier Edvin Endresen, CEO i Solvang ASA.

En rekke fartøy og ladeløsninger for utslippsfri maritim transport får hele 709 millioner kroner i støtte av Enova. Fartøyene varierer fra fullelektrisk til skip drevet av ammoniakk og hydrogen. Hensikten med støtten er å styrke bruken av nullutslippsteknologi på sjøen.

-Vi ønsker en raskere innfasing av nullutslippsteknologi i maritim transport. Det gjelder både teknologier for bruk av hydrogenbaserte energibærere og særlige innovative elektrifiseringskonsepter av fartøy. Enova støtter de som går foran og nå vil vi øke og framskynde utvikling og bruk av ny og innovativ teknologi som muliggjør utslippsfri maritim transport, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.

Fartøyene som får støtte, varierer fra fullelektrisk hurtiggående personbåt for oppdrettsnæringen til containerskip drevet av ammoniakk og videre til det som trolig er verdens første skip for karbonfangst og lagring.

- Verdens energisystemer må bli utslippsfrie dersom vi skal lykkes med å nå målene vi har satt oss i Parisavtalen. For skipsfartens del krever dette at vi tar i bruk nye teknologier og bærekraftige nullutslippsdrivstoff. Prosjektene Enova støtter gir et viktig bidrag til dette. Her dekkes hele bredden fra etterspørsel, distribusjon og bruk av hydrogen og ammoniakk, utvikling av teknologi for CO2-fangst om bord på skip, helelektrisk drift av skip samt ladeanlegg til disse, sier klima og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

Les hele pressemeldingen fra Enova her

Forrige
Forrige

Fra maritim kompetanseutvikling hos HVL til samme hos Knutsen OAS

Neste
Neste

Røde Kors sin nye redningsbåt døpt i Smedasundet