Politikere med et særlig ansvar for verftspolitikk

Å være politiker fra skipsbygger-regionen Møre og Romsdal gir et særlig ansvar. For om ikke våre politikere søker kunnskap om, kjenner til og jobber for den maritime næringa - hvem ellers?

Denne uken var Maritimt Forum Nordvest invitert til bransjeforeningen for Norske Skipsverfts årlige næringspolitiske dag. Dit kom verft, representanter fra virkemiddelapparatet, organisasjonsliv og politikere for å diskutere verftspolitikk. Av politikere som møtte var et utvalg lokal og fylkespolitikere i salen, samt Stortingspolitikerne Sylvi Listhaug (Frp) og Geir Inge Lien (Sp) som begge holdt innlegg.

Å få felles forståelse av hvor skoen trykker på tvers av organisasjonsliv, næringsliv og politiske miljø er alltid veldig nyttig. Dette var en bra dag!
— Britt Giske Andersen, daglig leder i Maritimt Forum Nordvest

Standardfartøy og fregatter

Det skal vanskelig la seg gjøre å snakke verftspolitikk i disse dager uten å snakke om Forsvarsløftet, den nye langtidsplanen for forsvaret. At anskaffelsene av nye militære fartøy vil være av stor betydning for næringa som helhet er det lite tvil om.

Stortingsrepresentant og leder for Frp - Sylvi Listhaug 

Standardfartøyene er bestemt at skal bygges i Norge. Fregattene skal bygges i samarbeid med en nær alliert - det kan bli i Norge. Av stortingspolitikere på scenen hørte vi Geir Inge Lien (Senterpartiet) og Sylvi Listhaug (Fremskrittspartiet) snakke varmt om muligheten for at også fregattene kan og bør bygges her hjemme.

Om ikke våre politikere er maritime talerør inn mot Oslo, hvem skal være det da? Det var betryggende å høre hvordan stortingspolitikerne i møtet forholdt seg til anskaffelsene av nye militære fartøy. Vi håper de gjentar sine budskap også etter at flyet har landet på Gardemoen og hele veien tilbake til Storting og Regjering.
— Britt Giske Andersen

Tidligere i år slapp Maritimt Forum sammen med LO, Norsk Industri og NHO en rapport om ringvirkningene av å bygge standardfartøy. Den viser at sysselsettingseffekten innen maritim næring vil være størst i Møre og Romsdal. Dette faktumet mener Maritimt Forum Nordvest at pålegger politikerne våre et særlig ansvar til å holde ekstra hardt om den maritime politikken.

Kilde: Ringvirkningsanalyse av å bygge standardisert fartøysklasse i Norge, av Menon Economics på oppdrag av Maritimt Forum, LO, NHO og Norsk Industri

  • Standardfartøy: Maritimt Forum har gjennom mange år arbeidet for at forsvaret skulle få en standardisert fartøyklasse utviklet av norsk maritim industri.Vi er er svært glad for at dette nå blir en realitet. Vår jobb nå er å se til at politikerne følger sine egne intensjoner, og at standardfartøyene anskaffes i Norge

    Fregatter: Vi har verft i Norge (Vard) som både ønsker og er i stand til å påta seg jobben med å bygge fregatter. Skulle Norge velge USA som alliert på fregattprosjektet, vil fregattene kunne bli bygd her hjemme. Det mener Maritimt Forum vil være av enorm betydning for den maritime industrien, men også for norsk beredskap.

Kan man bedre oppdragsmengden og kapasiteten til norske verft gjennom politikk?

Politikerne grep mikrofonen og dro opp det ene eksempelet etter det andre på offentlige anskaffelser som går galt. Om forskningsfartøyet til Havforskningsinstituttet som ble bygd i Nederland og om de fire autonome ferger som skal bygges i Tyrkia. Dette syns man åpenbart på tvers av parti at var fortvilende, og alle ytret ønske om å gjøre noe med det.

Vi har til gode å høre politikere som ikke syns disse historiene burde vært en annen. Men samtidig mangler det åpenbart på konkrete tiltak og handlekraft til å ta skikkelig tak i utfordringene med offentlige anskaffelser
— Britt Giske Andersen

Politikerne har muligheten til å bedre både oppdragsmengden og kapasiteten til norske verft. Det krever to ting:

  1. Gå fra ord til handling hva gjelder offentlige anbud

  2. Forskuddsgarantiordning for verft

  • Politikerne må:

    • Innføre en forskuddsgaranti for norske skipsverft

    • Følge opp Stortingets vedtak om å etablere en ekspertenhet for offentlige anskaffelser som kan gi råd til offentlige etater og fylkeskommuner i anbudsprosesser.

    • Legge til rette for at flere fartøy med offentlig anbud bygges i Norge ved å oppdatere offentlige anbudskontrakter på norsk hvor miljø, HMS, lærlingeordninger, grønne kraftkilder og ringvirkninger til lokalsamfunnet vektlegges høyere. Åpenhetsloven bør ligge til grunn.

    Les mer om vår verftspolitikk her

Av politikerne på scena hadde vi Geir Inge Lien som er medlem av Senterpartiet, et parti som ikke har nevnt forskuddsgarantiordning i sitt førsteutkast til partiprogram. Sylvi Listhaug fra Fremskrittspartiet snakket om at en slik ordning er svært viktig å få på plass, men heller ikke det partiet har dette som eget kulepunkt i sitt førsteutkast. De begge lovte likevel å gjøre en innsats for å få det med. Arbeiderpartiets Kristian Blindheim var den eneste med et førsteutkast i ryggen som faktisk har forskuddsgaranti som kulepunkt. Men nå er også Arbeiderpartiet det partiet med størst makt per dags dato til å gjøre kulepunktet om til realitet.

Hva skal man si? Fortsettelse følger? Vi er spent på om politikerne våre kjenner sitt ansvar som maritime talerør inn mot egne parti, storting og regjering
— Britt Giske Andersen

Hva er forskuddsgaranti-ordning for verft? Les verdens enkleste forklaring her…

Forrige
Forrige

Klar Kompetanse vant “pitche-konkurransen”

Neste
Neste

Blant de seks største i verden