Mer verdt enn dette er ikke kysten for Støre
Dette skulle vi og de over 500 bedriftene som har signert oppropet for Stadt Skipstunnel, veldig gjerne fått visst før valget - sier Elise Fiske, daglig leder for Maritimt Forum Nordvest.
Når statsministeren nå setter dette prosjektet opp mot andre prioriteringer, velger han samtidig å prioritere bort sikkerhet og forutsigbarhet langs kysten. Stadt har lenge vært en av de mest krevende og risikofylte strekningene for sjøtransport i Norge, og prosjektet handler først og fremst om trygg ferdsel, effektive transportårer og forutsigbar drift for kystnæringen – ikke luksus.
At alt har blitt dyrere, rammer selvfølgelig alle prosjekter som drar ut i tid. Men etter over 20 utredninger og et tydelig klarsignal fra Stortinget, var både næringsliv, kommuner og lokalsamfunn i full gang med å rigge seg for Stadt skipstunnel.
Når prosjekter som dette plutselig settes på vent, svekker det tilliten til at langsiktige politiske beslutninger faktisk står seg over tid. At et stort samferdelsprosjekt øker i kostnad etter hvert som årene går er både forklarlig og naturlig, en kan for eksempel se til Regjeringskvartalet eller Follobanen. Forskjellen er at disse prosjektene er begge betydelig dyrere, med langt større kostnadssprekker, og at de likevel ble gjennomført.
All makt i denne sal
Heldigvis i dette tilfellet, så har vi nå en mindretallsregjering. Det vil si at all makt ligger nå i Stortinget. Det var også et unisont storting - foruten MDG, som i sin tid stemte for skipstunnelen.
Nå håper Maritimt Forum Nordvest at partiene på Stortinget står fast ved sine tidligere vedtak, og ser hvilken verdi det ligger i å knytte kysten sammen – for trygghet, verdiskaping og vekst i hele landet.
– Vi må kunne ha tillit til at prosjekter som er grundig utredet og politisk vedtatt faktisk blir gjennomført, sier Fiske.
Første syretest for kystpolitikerne
Stortingspolitikerne utsendt fra kysten har så vidt fått funnet frem til plassene sine i stortingssalen når nyheten om at regjeringen vil skrote Stad Skipstunnel kommer. Samtlige på Mørebenken har ytret at dette er et prosjekt de vil jobbe for, og dette kan bli den første testen på hvordan en samlet benk nå klarer å jobbe for regionen.
“Nå må benkene fra kysten sette standarden for hvordan de ønsker å jobbe for regionen sin gjennom stortingsperioden”