Maritim Verdiskapingsrapport 2024 - Nordvest

Stormaktsrivalisering, økt spenning i Midtøsten og krigen i Ukraina bidrar til stor usikkerhet og sårbarhet fremover. Men akkurat nå går det godt i maritim næring. 

Maritim verdiskapingsrapport for 2024, som er utarbeidet av Menon Economics på oppdrag fra Maritimt Forum, viser at næringen omsetter for 608 mrd. kroner, har en verdiskaping på 211 mrd. og sysselsetter 88 600 kvinner og menn over hele landet.  

 

Tallene for Møre og Romsdal viser at maritim næring sysselsetter 12 950 mennesker, har en omsetning på 61 790 milliarder kroner og en verdiskaping på 20 380 milliarder kroner. Målt i verdiskaping er Ålesund, Herøy, Ulstein, Molde og Sande de største kommunene.

 
Det er svært gledelig at vi nå, for første gang siden oljeprisfallet i 2014, ser positiv lønnsomhet i alle maritime segmenter. Dette er bra for regionen vår, for lokalsamfunnene langs kysten og for hele landet. Oppturen setter oss også i bedre til å øke farten i den grønne omstillingen
— Daglig leder i Maritimt Forum Nordvest, Elise Fiske

Verdiskapingen i den maritime klyngen har de siste tre årene økt markant. Det har også vært en økning i antall maritimt ansatte, og sysselsettingen er nå tilbake på nivået fra før koronapandemien.

-        Den globale utviklingen bidrar til stor usikkerhet. Dette har vi lite kontroll på. Derfor er det desto viktigere at nasjonale maritime rammevilkår forbli forutsigbare og konkurransedyktige. Regjeringen kan gjøre en viktig forskjell ved å styrke nettolønnsordningen og sikre en konkurransedyktig rederiskatteordning, sier Fiske

Det går bedre for verftene

Fra verftsbesøk hos Fiskerstrand Verft i Januar 2024.

Skipsverftene har siden oljeprisfallet i 2014 gjennomgått både utfordrende tider og storstilt omstilling. Men i 2023 opplevde verftene en sterk økning i ordreinngangen, noe som også har en positiv påvirkning på verdiskapingen i 2024.

-        At det går bedre for verftssegmentet er avgjørende for hele den norske maritime klyngen. Verftene våre er ikke bare en viktig del av vår nasjonale, sikkerhetspolitiske infrastruktur, de er også ofte en innovasjonsarena for ny, grønn teknologi, sier Fiske

Før sommeren skal det vedtas ny Langtidsplan for forsvarssektoren. Regjeringen har signalisert at vi ikke har sett maken til en slik satsing siden andre verdenskrig.

-        Vi har en verdensledende maritim klynge her hjemme som er klar til å levere både fartøy, teknologi og utstyr når forsvarsevnen nå skal bedres. Blant annet gjennom bygging av standardfartøy ved norske verft. Sjøforsvaret trenger en bredere overflatestruktur, og eksport av slike fartøyer til allierte land vil bety ekstremt mye for fremtiden til verftene våre.

En av Norges viktigste eksportnæringer

Med et samlet eksportestimat i 2023 på omkring 320 milliarder kroner, er maritim næring Norges nest største bidragsyter til eksportinntekter. Møre og Romsdal er et av landets største og viktigste eksportfylker.

-        Det grønne skiftet vil gi oss store eksportmuligheter fremover, men for å lykkes må vi ha et godt hjemmemarked og et utstillingsvindu for grønn teknologi. Vi må rigge virkemiddelapparatet for raskere omstilling, og derfor er det viktig at lykkes i forhandlingene med regjeringen om et maritimt klimapartnerskap. De viktigste tiltakene regjeringen kan bidra med nå er et CO2-fond, avslutter Fiske

Forrige
Forrige

Doktorgrad i nautiske operasjoner - mottakelse i Haugesund Rederiforening

Neste
Neste

Maritim verdiskapingsrapport 2024 - Stavangerregionen