Maritim næring bidrar til mange viktige samfunnsoppdrag

Illustrasjon hentet fra Maritimt Forums rapport om maritim klynges bidrag til nasjonal sikkerhet og beredskap. Rapporten er utarbeidet av Menon Economics.

Gode maritime rammebetingelser bidrar til økonomisk vekst, flere norske skip med norsk flagg og norske sjøfolk, grønn omstilling samt styrking av vår totalberedskap. Det var Maritimt Forums hovedbudskap i høringene i finanskomiteen, næringskomiteen, energi- og miljøkomiteen og utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget.

En viktig forutsetning for å få økonomisk vekst, flere norske skip med norsk flagg og norske sjøfolk, grønn omstilling samt styrking av vår totalberedskap, er å sikre gode rammevilkår for maritim næring
— Fride Solbakken, daglig leder i Maritimt Forum

Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk (eller nettolønnsordningen) er ett av de aller viktigste rammevilkårene for maritim næring. Ordningen bidrar til å sikre norske skip med norsk flagg og norske sjøfolk.

Regjeringen har i Hurdalsplattformen lovet å styrke ordningen. I statsbudsjettet for 2025 foreslår regjeringen en liten justering, men daglig leder i Maritimt Forum vil ikke kalle det en styrking slik som lovet i Hurdalsplattformen.

- Dersom ordningen hadde blitt prisjustert etter reelle prisjusteringer fra 2022 og fram til i dag, burde taket i ordningen nå vært på ca. 258 000 kroner. Vi mener at taket bør fjernes for å sikre en bedre forutsigbarhet for alle aktører i maritim næring, sier Fride Solbakken, daglig leder i Maritimt Forum.

Les vårt høringssvar til finanskomiteen her

 

Virkemidler for å nå klima og miljøambisjonene

Miljøvennlig skipsfart er et prioritert satsområde i klimapolitikken og i regjeringens maritime strategi. Norske rederier betaler i år over en milliard kroner i grønne kvoter til EU.

Maritimt Forum mener at det er viktig at ETS-midlene brukes til å redusere klimagassutslipp fra norsk skipsfart. Dette er hele formålet bak innføringen av EU ETS.

- Vi ønsker at det skal opprettes et fond etter modell av NOx-fondet som kan sikre finansiering av ny grønn maritim teknologi. Formålet er å få et godt virkemiddel for å oppnå utslippskutt, et virkemiddel som er forutsigbart og som gir støtte til skalering, sier Solbakken.

Les vårt høringssvar til energi- og miljøkomiteen her

 

Anskaffelser av fregatter og standardfartøy er et sikkerhetspolitisk anliggende

Anskaffelsene av henholdsvis fregatter og standardfartøy vil være blant Norges største offentlige anskaffelser i tiden fremover.

I behandlingen av langtidsplanen for forsvarssektoren kom Stortinget med følgende innstilling; Fregattene skal «anskaffes, driftes og vedlikeholdes i et strategisk partnerskap med en nær alliert», mens byggingen av standardfartøyene skal «baseres på nasjonal konkurranse» og med «et mål om mest mulig aktivitet innenlands, både ved utvikling, bygging og vedlikehold av fartøyene».

- For at mulige synergier mellom disse to store anskaffelsene skal komme norsk næringsliv og den maritime klyngen til gode, må de ses i sammenheng. Valg av leverandør av standardfartøy må gjøres før valg av partnerland for fregatt. Dette er viktig for å sikre muligheten til forpliktende industrisamarbeid for norsk industri, sier styreleder i Maritimt Forum, Even Aas.

Nå opplever vi en verden preget av uforutsigbarhet og mangel på tillit. Derfor er det avgjørende at regjering og Storting, gjennom arbeidet med statsbudsjettet, bidrar til så mye forutsigbarhet som mulig for en verdensledende norsk, maritim klynge.
— Even Aas, styreleder i Maritimt Forum

Les vårt høringssvar til utenriks- og forsvarskomiteen her

Under finner du videolinker til høringene vi har deltatt på.

Forrige
Forrige

Altera Infrastructure mottar 2,6 milliarder kroner fra EUs innovasjonsfond

Neste
Neste

Kommentar: Uhørt politisk opptreden