Stavangerfirmaer sikrer arbeidsplasser gjennom elferje-kontrakt

Publisert 1. October, 2017

Norled har tildelt en kontrakt med verdi på flere titalls millioner kroner for konvertering av en ferje fra diesel til batteri til Stavanger-selskapene Blueday Technology og GMC Maritime. Dette vil sikre lokale arbeidsplasser

Ampere er verdens første batteridrevne bilferge. Foto: Norled

Kilde: Hilde Øvrebekk Lewis, Stavanger Aftenblad

På ferjesambandet mellom Lavik og Oppedal i Sogn og Fjordane går den første 100 prosent batteridrevne ferjen i verden.

MF «Ampere» eies og drives av Norled, og ble satt i drift i mai 2015.

Nå skal Norled konvertere en av de andre ferjene, «MF Oppedal», som i dag går på diesel, til å bli fullelektrisk. Det blir ferje nummer to i verden som går på batterier.

– Den jobben er det vi har klart å dra i havn, sammen med GMC Maritime, sier Hans Petter Heggebø, administrerende direktør i teknologiselskapet Blueday Technology i Stavanger.

Kontrakten inkluderer også oppgradering av ladestasjonene både i Lavik og Oppedal. Blueday og GMC Maritime tilbyr en totalpakke til rederne for denne type hybridoppdateringer.

– Kontrakten er verdt flere titalls millioner. Det betyr at begge selskapene kan trygge arbeidsplassene, og det styrker ordresituasjonen vår.

Blueday Technology og GMC Maritime har gått sammen om å skape en ‘one-stop shop’ som leverer en rekke forskjellige tjenester. Konvertering av ferjer er et satsingsområde, ifølge Heggebø. Han håper derfor på flere kontrakter av denne typen.

– Den måten vi har satt oss sammen med GMC på, betyr at vi kan optimalisere prosjektene og vi kan konkurrere med utenlandske aktører. Vi har teknologien, og i stedet for å sende denne ut av landet, kan vi nå optimalisere dette her.

Les hele artikkelen på Aftenbladet.no (NB krever abonnement)