Skipsreyen har besøkt “North Barents”

Publisert 5. May, 2018

Med bare halvannet år i drift er “North Barents” trolig den nyeste PSVen som operer på norsk side av Nordsjøen og stiller sterkt i konkurransen om jobbene i spot-markedet. Mannskapet kan melde om travle dager, men håper på enda mer trykk og bedre marked fremover

For noen uker siden møttes de tre søsterskipene, litt på slump, ute på Haltenbanken. Da måtte de ta seg tid til en liten fotoshoot, forteller Larsen. Foto: Gulfmark

Skrevet av: Andrea Bærland, Skipsrevyen

– Vi har kommet relativt godt ut av det, med tanke på hvordan markedet har sett ut den siste tiden, sier kaptein Terje Larsen. Han legger til at de nå har et kort opphold i spot-markedet mellom to mellomlange kontrakter. I slutten av mai skal de ut på jobb for Statoil.

– Men frem til det er vi tilgjengelig for jobb, og holder oss i gang med vedlikeholdsarbeid, så det er jammen ikke sikkert det blir tid til å gå på tivoli, sier Larsen med et smil og kaster et blikk ned på tivoliet som rigges opp ved Festningskaien.

Les også: Skipsrevyens omtale av “North Barents”

“North Barents” ble levert fra Simek i Flekkefjord i januar 2017, som det siste skipet i en serie på tre PSVer bestilt av Gulfmark AS, et norsk datterselskap heleid av Huston-baserte Gulfmark Offshore Inc. Den norske flåten består av PSV, AHTS og multi purpose fartøyer, det samme gjør et tilsvarende datterselskap i Aberdeen som opererer på britisk sektor.

“North Barents” går med mud, brine og tørrbulk ut til riggene, i tillegg til å være NOFO-sertifisert og bygget med isklasse. – Vi kan gjøre mye forskjellig, og det har vært betryggende i det markedet som har vært den syste tiden, påpeker Larsen.

Internasjonal erfaring
Selv om båten er relativt ny og kun har jobbet i hjemmenære farvann har både kaptein og lærling erfaring fra utenriksfart.

Larsen, som har jobbet i samme rederi siden 1997, først under Sandnes-baserte eiere, og siden 2001 under Gulfmark i Huoston.
– Da var vi mye i Mexico gulfen, blant annet, men etter at det ble opprettet selskap i Norge og det ble bygget nytt har det vært mye i Nordsjøen, forteller Larsen som leder et hel-skandinavisk mannskap under NOR-flagg.

Matroslærling Malin Strand (19) fra Brønnøysund har jobbet om bord på “North Barents” siden juni i fjor. .
– Jeg gikk på videreågende på Sjøkurs i Kristiansand, jeg hadde egentlig ikke tenkt på en jobb til sjøs, men jeg fikk mersmak, sier Strand
– Det første året som lærling var jeg frivillig på et sykehusskip, hvor vi gikk blant annet utenfor Afrika. Da drev vi også med helserelatert opplæring, så det var jo en helt annen type jobb enn det jeg gjør nå, og en spennende erfaring, forteller hun.

Om drømmejobben i fremtiden befinner seg i Nordsjøen eller utenriks gjenstår å se. Med bare to prøveturer igjen som lærling venter fagprøven for Strand i august. Deretter håper hun det blir fagskole til høsten.
– Målet er å bli styrmann, avslutter Strand.