Droppet 100-årsfeiring da oljenedturen slo inn

Publisert 17. December, 2015

Mange forbinder John Dahle Skipshandel med butikken på Fiskepiren. Men etter at butikken ble lagt ned i 2000, er omsetningen tidoblet. I år er bedriften 100 år

Kilde: Ola Myrset, Sysla.no

 

john-dale-logo 1

I 1915 etablerte Torstein Nygaard og John Lie Dahle butikken «Nygaard og Dahle» i Breigata i Stavanger. Butikken solgte fiskeutstyr, tau og annet som kunne være nyttig for de som arbeidet til sjøs, i tillegg til vanlige kolonialvarer.

Etter en del år trakk Nygaard seg ut av bedriften, og butikken skiftet navn til John Dahle Skipshandel.

– Det var en egen atmosfære i butikken, minnes John Dahle, tredje generasjons eier av bedriften.

Krydder og terpentin
Selv vokste han opp i butikken og ble fast ansatt i bedriften i 1972.

– Utvalget var enormt, og det luktet en blanding av krydder og terpentin. Mange kom innom uten å kjøpe noe, men bare for å kjenne på lukten.

Smedvig ble viktig kunde
Butikken var viktig, men bedriften rettet seg også mot større kunder. Bestefar Dahle hadde giftet seg inn i Smedvig-familien, som hadde mange skip som trengte utstyr.

– Smedvig ble en sentral kunde og viktig for at bedriften bygget seg opp, sier John Dahle, tremenning av Peter T. Smedvig, som i dag styrer Smedvig-virksomheten.

Det var også etter tips fra Torolf Smedvig at bedriften midt på 60-tallet vendte blikket mot oljenæringen.

– Folk visste ikke hva vi drev med
I årene som fulgte, ble det gjennomført flere organisatoriske og strategiske endringer i bedriften. Deler av virksomheten ble også flere ganger flyttet til nye lokaler.

Men butikken på Fiskepiren besto. Helt fram til 2000, da det ble besluttet at det utelukkende skulle satses på bedriftsmarkedet.

– Da hadde det allerede gått nedover med faghandlene i sentrum en periode. Det var en æra som tok slutt da butikken ble lagt ned, sier Dahle.

Jan-Christian-Bernhardt-225x300Omtrent samtidig ble Jan Christian Bernhardt ansatt. Han er i dag administrerende direktør i bedriften.

– Det var en utfordring at potensielle kunder ikke visste hva vi egentlig drev med. Folk forbandt oss med butikken i sentrum, sier Bernhardt.

Noe av det første han gjorde, var å leie en bil og kjøre rundt i Europa for å møte potensielle leverandører.

– Å ha et stort leverandørnettverk ble viktig for å tiltrekke nye kunder, forklarer Bernhardt.

Tidoblet omsetning
Nå har bedriften over 3000 leverandører over hele verden.

I dag beskriver bedriften seg som en totalleverandør til skips- og offshorenæringen. Ved hjelp av leverandørene skal den på kort tid kunne skaffe kundene alt de måtte etterspørre. I tillegg til alt av bruksutsyr er fallsikring og løfteutstyr i dag to av John Dahle Skipshandels viktigste næringsbein.

– Vi skal kunne tilby det samme som man tidligere trengte 6-7 leverandører til. Det sparer kundene mye arbeid og administrasjon.

Årene etter 2000 beskriver Bernhardt som bedriftens gyldne år. Veksten var enorm, og flere ganger på 2000-tallet fikk bedriften omtale i Dagens Næringsliv som gasellebedrift.

I 1999 var omsetningen 11 millioner, i 2000 19 millioner og i toppåret 2012 endte den på knappe 140 millioner kroner. På 13 år var salget mer enn tidoblet.

Droppet 100-årsfeiring
I årene etterpå har det blitt vanskeligere, og i år har oljenedturen rammet bedriften for fullt. Staben er redusert fra 42 til 35 medarbeidere, omsetningen ender rundt 100 millioner kroner og på bunnlinjen blir det røde tall.

– Vi gjennomførte en betydelig investering da vi flyttet inn i nytt bygg i fjor, noe som ga betydelige betalingsforpliktelser. Så svekket kronen seg og gjorde alle varene vi kjøper i utlandet mye dyrere. Nedgangen i oljenæringen kom på toppen og forsterket problemene, forklarer John Dahle.

Nedturen gjorde at 100-årsfeiringen ble betydelig nedskalert.

– Det handler om respekt for de som har mistet jobben. Vi kan ikke ha stor feiring når vi samtidig må gjennomføre slike prosesser. Vi har hatt julebord der vi markerte jubileet, men vi sto for underholdningen selv, sier Bernhardt.

Han forteller at det ikke er helt svart, til tross for nedturen.

– Vi får nye kunder hver uke. Men ordrestørrelsene går ned. Og kundene er mer opptatt av pris enn tidligere.

– Vi ser for oss et par krevende år, men tror vi er godt posisjonert når det snur. Vi har aldri jobbet så godt og effektivt som nå. Som region og land tror jeg også vi hadde godt av en liten nedkjøling, selv om det naturligvis er svært trist for alle enkeltindividene som mister jobben, sier Bernhardt.

Les hele artikkelen hos Sysla.no