Havyards første batteriferge med automatisk fjordkryssing

Publisert 15. May, 2018

Havyard har innfridd knallharde miljøkrav, og vunnet totalt tretten kontrakter for levering av både utstyr og bygging av Fjord 1 sine batteriferger. Første ferge ut, Bnr 132 «MF Husavik», ble i dag døpt med en fin dåpsseremoni ved verftet i Leirvik i Sogn.

Dette er den første av mange batteriferger med autocrossing som skal bygges til Fjord 1 ved Havyard Ship Technology i Leirvik. Autocross, ett system for automatisk fjordkryssing, er levert og utvikla av Norwegian Control Systems.

Systemet beregner den kurs og fart, samt akselerasjon og retardasjon, som gir den mest effektive og økonomiske overfarten. Strøm, vind og andre forhold blir også tatt hensyn til.

Autocross systemet overvåkes av kapteinen, som kan ta over manuelt om det skulle være nødvendig

MF Hausvik skal gå i Hordaland ved fergesambandet Husavik – Sandvikvåg (Austevoll Kommune og Fitjar Kommune).

DÅP

Den første av tretten ferger ble døpt i dag ved verftet i Leirvik i Sogn. Fylkesordfører i Hordaland, Anne Gine Hestetun var Gudmor.

Representanter fra Fjord1 og ansatte ved verftet var tilstede ved dåpen. Etter dåpen var det åpent skip og de som ønsket kunne ta fergen i nærmere øyesyn.

-Det har blitt en flott ferge og vi er godt fornøyd med resultatet, sier administrerende direktør i Fjord1 Dagfinn Neteland.

-Det er godt å være i gang, sier Lasse Stokkeland, daglig leder ved Havyard Ship Technology, det har vært tøff konkurranse rundt kontraktene og at vår første batteriferge er døpt og straks klar for overlevering er veldig motiverende.

Nå er det full fokus på å levere alle de andre fergene også på tid, budsjett og med samme gode kvaliteten, sier han.

Dåpen ble avsluttet med felles lunsj for alle inviterte.

POWER

Fremdriftssystemet er levert av Norwegian Electric Systems (NES) og leveransen omhandler blant annet batterisystemer, generatorer, DC tavler med omformere, AC tavler, ladesystem, transformatorer og software. Det er et robust og sikkert system som vil sørge for optimal drift av fergen. NES sin teknologi innbefatter Odins Eye®, som er designet for å sørge for sikker og effektiv energioverføring mellom skipets to DC-systemer.

CONTROL

Norwegian Control Systems (NCS) leverer det integrerte alarm-systemet (IAS), broløsningen Concept Bridge og Power Management Systemet. Dagens strenge krav til miljørapportering for ferjedrift, er implementert i totallsystemet og det vil i tillegg kommunisere med land-lade-systemene, slik at det blir sørget for en sikker og effektiv ladesyklus.

AUTOKRYSSING OG AUTONOME FARTØY

Broløsningen Concept Bridge inneholder et selvutviklet autocross system. Autocross systemet vil kontrollere fartøyets propellhastighet og kraft, sette en rute med definerte akselerasjon og retardasjonskurver som vil gi den mest økonomiske overfarten i henhold til beregnet ankomsttid. Hastigheten justeres gjennom hele reisen for å sikre at energiforbruket er så lavt som mulig.

Dette systemet representerer NCS første skritt mot autonome fartøy, et område der de driver videre forskning og skaper innovative styringssystemer for fremtiden.

Vi ser på dette som et autonomt system, da kontroll av hastighet, kraft i overfarten styres av et eget system. Det neste trinn i utviklingen vil være auto-docking funksjonalitet som skal integreres på disse fartøyet for å gi en større autonomitet og forutsigbarhet i forhold til forbruk av energi.

NES og NCS satser og investerer tungt i innovative løsninger for fremtidige miljøskip.

 På bildet over ser vi fra venstre Stian Oksnes, Maskinsjef Fjord 1, Frode Haugland, Kaptein Fjord 1, Tommy Jacobsen, Kaptein Fjord 1, Per Sævik, Skipsreder, Vegar Sævik, Styreformann Havyard Group ASA og Fjord 1, Geir Johan Bakke, Administrerende Direktør Havyard Group ASA, Lasse Stokkeland, Daglig Leder Havyard Ship Technology, Dagfinn Neteland, Administrerende Direktør Fjord 1 og Anne Gine Hestetun, Fylkesordfører i Hordaland.