Bunnen er passert for Aukra Maritime

Publisert 9. March, 2018

Ukens bedrift: Aukra Maritime

 – 2016 var bunnen nådd. Nå er vi på vei opp igjen.

Daglig leder i Aukra Maritime, Per Arne Rindarøy (bildet), er mer optimistisk enn på flere år. Nedturen i offshore traff selskapet hardt i slutten på 2014. 90 % av aktiviteten var i dette segmentet. I 2015 og 2016 ble det røde tall i regnskapet.

– Men i fjor skapte vi et overskudd og for 2018 har vi budsjettert med et bra resultat. Nå er vi absolutt på vei opp igjen.

Aukra Maritime produserer kraner, daviter, porter og dekksutstyr for alle typer fartøy. Kraner er det viktigste produktet og står for 80 % av omsetning. Produksjonen skjer i eget hus på Aukra.

– Vi har alltid produsert her hjemme. Kundene våre setter pris at vi har full kontroll på produksjonen. Da vet de at de får levert den kvaliteten de de har betalt for.

Aukra Maritime var nesten bare i offshore-segmentet fram til og med 2014. Nå har selskapet snudd seg rundt og har 95 % av aktiviteten innen fiskeri og havbruk.

– Dere er ikke bekymret for igjen å være nesten bare i ett segment?

– Vi jobber for å øke omsetningen i andre segment. Vi er i både cruise og vindmølle-markedet og vi fokuserer på å vokse internasjonalt, spesielt i Canada, men samtidig må vi jo gripe de mulighetene som vi har i det norske markedet innen fiskeri og havbruk, sier Rindarøy.

Aukra Maritime sine styrker er i følge Rindarøy at de er tilpasningsdyktige til kundens behov og leverer skreddersøm. Produksjon i Norge er også en styrke. Selskapets største svakhet er at de er små i konkurransen med de store.

De største mulighetene framover ligger i økt internasjonalisering og vekst i andre segment enn fiskeri og havbruk, spesielt innen markedet for havvind. Truslene ligger i at havbruk markedet skal bli mettet, i det faktum at fiskeri er syklisk og at konkurrentene kopierer selskapets løsninger.

Noen flere tall fra Aukra Maritime: Omsetningen i 2014 var på 56 millioner kroner, falt til 46 millioner i 2015 og 2016 før den økte igjen i fjor til 48 millioner. I år har selskapet budsjettert med en omsetning på 70 millioner kroner.

Når det gjelder antall ansatte, var de 28 personer på det meste i 2014, ned på 16 på det laveste i 2016. Nå er de 20 ansatte og flere vil det trolig bli igjen utover i 2018.