Alt har blitt annerledes i Fjord1

Publisert 8. December, 2017

 

Fjord1 i 2014 og slik det framstår i dag, er to vidt forskjellige selskap. Frakt av folk og kjøretøy på ferger er nesten det eneste som er det samme.

Selskapet har gått fra å være tre fylkeskommunale forvaltningsenheter som tapte penger, til et kommersielt konsern på børs med pluss-resultat. Bedriftskulturen er også totalt endret.

Dagfinn Neteland, administrerende direktør i Fjord1, var mandag invitert til å fortelle om selskapets omstilling i Shippingklubben Ålesund. En tydelig stolt og begeistret toppsjef kunne fortelle en suksess uten like i norsk ferjehistorie.

Først noen fakta: Nå i 2017 har Fjord1 1950 anløp av 62 ferger pr dag. Om lag 1200 personer er ansatt i selskapet som frakter 21 millioner passasjerer og  10 millioner kjøretøy årlig . Omsetningen i 2016 var på 2,4 milliarder kroner.  Selskapet har også 4 hurtigbåter.

– Vi tjente en halv milliard i 2016, det vil bli noe av det samme i år og neste år blir det enda bedre. Og de pengene trenger vi fordi vi skal investere i flere titalls nybygg samt ombygging av opptil 20 ferger, sa Neteland.

– Hvorfor det har blitt slik? Vi satser på folkene våre og på tydelig ledelse. Verdiene våre skal ligge til grunn for alt vi gjør; stolte, åpne, ærlige, lønnsomme og ha godt humør, prioritere samarbeid og pålitelighet. Vi har rendyrket ferge-virksomhet og solgte oss ut av buss og veitransport.

En annen årsak til at Fjord1 nå tjener penger, er at de har stort fokus på HMS. I 2012–2013 hadde de 25–30 hendelser i året, hendelser som kaikontakt, grunnstøting, og lignende.

– Nå har vi null! For 50 dager siden hadde vi en mindre hendelse, men før det hadde vi 587 dager uten noen. Det sparer vi veldig mye penger på. Dessuten holder vi rutetidene strengt, det reduserer også kostnadene, sa Neteland

Sunnmørsposten var til stede i Shippingklubben mandag, og skrev blant annet følgende:

«Bygger i Tyrkia

– Det er ikke mange år siden vi hadde minusresultat, så man kan saktens spørre seg hva som har skjedd, starta Neteland.

Da hadde han først vist en intruduksjonsvideo av selskapet, tonelagt med Queen-låta «We are the champions». Videoen sluttet med sjøsetting av en av de nye båtene til Fjord1, bygd i Tyrkia, og Neteland slo fast:

– Dette er bare starten på mange nybygg i årene som kommer. Ja visst, vi tjener godt, men vi trenger også flere milliarder til nyinvesteringer de neste årene.

Sistnevnte ikke minst på grunn av det grønne skiftet. Med Parisavtalen fikk ferjenæringen nærmest over natten nye krav til seg. Nå har Fjord1 20 nybygg, mange elektriske, under bygging eller planlegging. Men selv om Neteland «heier på norske verft» har flere kontrakter endt i Tyrkia.

– Slik er det bare, dessverre. Vi har ikke råd til å tape anbud fordi vi skal bygge norsk.

Fokus på folk

Det Neteland mandag fortalte medlemmene i Shippingklubben var blant annet at Fjord1 har gått gjennom en totalforvandling av bedriftskulturen.

– I 2013–14 var det krise i selskapet vårt. Vi regnet feil og tapte penger. Den gang sa jeg: det skal være kø for å begynne å jobbe her, og da lo folk bare. Men i dag ER det kø, flinke folk banker daglig på døra for å få begynne hos oss, fortalte Neteland, og la til:

– Vi har ikke plass til sure folk hos oss, de kan gå hjem. Vi skal ha de dyktigste og mest motiverte medarbeiderne i næringa.

Svaret på hvordan selskapet får til det er enkelt: – Vi har vært nødt til å flytte fokus fra materiell til folk. Jeg er ikke spesielt interessert i båter jeg, altså, men jeg er veldig interessert i folk, og de må ledes, de må ses. Vi skal se folk, hver dag, hele tida.

Gravla ansiennitetsprinsippet

Neteland tegnet et ganske kompromissløst bilde av organisasjonens bedriftskultur under besøket i Shippingklubben.

– En av de tingene vi måtte gjøre var å gravlegge ansiennitetsprinsippet. Det er ikke noe som heter det hos oss, sa Neteland, og la til:

– For vi skal ha de beste folkene i jobben, uansett.

Når det er sagt sier Neteland til Sunnmørsposten at det ikke har vært oppsigelser i prosessen fra offentlig til kommersiell aktør.

– Nei, vi har ikke hatt en eneste oppsigelse. Men vi har blitt bedre på logistikk, mindre overtid. Og vi har innført felles lønnsavtaler.»

På bildet øvberst, ser Dagfinn Neteland sammen med Knut Strømsheim, styreleder i Shippingklubben Ålesund. (Foto: Arne Sandnes).

(Artikkelen er skrevet i samarbeid med Børge Nakken, ex. Farstad og nå i Optimar).