To store på èn dag!

Publisert 19. December, 2012

Wärtsilä vinner kontrakt på design av Subsea7 sitt nye dykkerfartøy

Wärtsilä har en drømmedag før jul. To store kontrakter på en dag. Subsea7 sitt nye dykkerfartøy og seks offshorefartøy for kinesiske COSL. Dette er særdeles positivt for regionen og en ordentlig julepresang for de ansatte! GRATULERER!

 

Wärtsilä Corporation, pressemelding, 19. desember 2012 kl 13.30

Wärtsilä vinner kontrakt på design av Subsea7 sitt nye dykkerfartøy

Wärtsilä har signert kontrakt på design av et nytt dykkerfartøy (DSV) som skal byggest for Subsea 7, en engineerings-, konstruksjons- og tjenesteleverandør til offshoreindustrien. Den splitter nye VS 4725 DSV designen er utviklet av Wärtsilä Ship Design spesifikt til dette fartøyet, som skal byggest ved Hyundai Heavy Industries (HHI) verftet i Korea. Kontrakten ble signert med HHI i desember, og fartøyet skal leveres i 2015.

Fartøyet er påtenkt dykkeroperasjoner i Nordsjøen. Designet til dette komplekse fartøyet er skreddersydd, noe som har satt krav til tett samarbeid mellom Subsea 7, HHI, Drass Energy, som er leverandøren av dykkerutstyr, og Wärtsilä. Resultatet er en topp moderne, teknologisk avansert fartøysdesign som gir høy sikkerhet og gode arbeidsforhold til alt personell om bord, samt trygge og effektive operasjoner under utfordrende sjø- og værforhold.

DSV-en skal utstyres med det nyeste innen integrert dykkerutstyr, men en tre splitt motor- og fremdriftsssystem-konfigurasjon som sikrer høyest mulig nivå av redundans. I denne konfigurasjonen er systemene som er knyttet til generatorsettene, framdriftsmaskineriet, thursterne, det elektriske kontrollsystemet, samt alt relatert hjelpeutstyr, delt inn i tre deler. I tillegg til høy redundans sikrer dette høy ERN (Environmental Regularity Number) score, og redusert feilrisiko. ERN er en måling på fartøyets evne til å opprettholde posisjon og normal drift under visse typer værforhold. I et verste-fall-scenario vil de fleste av generatorsettene og thrusterne opprettholde driften.

Hvilken driftsprofil fartøyet kommer til å ha danner grunnlaget for hver eneste av Wärtsiläs skipsdesign. Ved å arbeide tett med eiere og operatører får vi en grundig forståelse av deres behov og krav, og slik kan vi designe fartøy som er både drifts- og miljøeffektive, og som ikke minst møter kravene til kundene våre. Vår over 50 år lange erfaring gir våre designløsninger et solid fundament, og å jobbe med svært profesjonelle partnere som Subsea 7 og HHI er alltid en glede, sier Riku-Pekka Hägg, Vice President Wärtsilä Ship Design.

Utviklingen av Wärtsilä VS 4725 DSV, Drass sin utvikling av dykkersystemet, og det overordnede designarbeidet og byggeprosessen som skal utføres av HHI, er et resultat av godt samarbeid mellom alle involverte parter. Wärtsilä Ship Design sin vilje og evne til å tilpasse seg spesifikke krav og standarder var nøkkelfaktorer i tildelingen av denne kontrakten, sier Vice President, Technology and Asset Development i Subsea 7, Stuart Smith.

Subsea 7 – VS 4725 DSV:

  • Lengde:                   123m
  • Bredde:                   24m
  • Dybde:                    10.5m
  • Boligplasser:           110

Wartsila2

For mer informasjon kontakt:
Erlend Sandvik
General Manager Sales, Offshore and Specials
Wärtsilä Ship Design
Tlf. 934 54 398
erlend.sandvik@wartsila.com

Mirja-Maija Santala
Media Manager
Wärtsilä Corporation
Tlf: +358 400 793 827
mirja-maija.santala@wartsila.com