Shipping er taco på fredagskvelden

Publisert 25. November, 2017

“Shipping og logistikk er taco på fredagskvelden og appelsinjuice på lørdagsmorgenen”, sa Ada Jakobsen på Agenda konferansen.

Ada Jakobsen. Foto Grethe Nygaard / Haugaland Vekst.

Jakobsen er markeds- og kommunikasjonssjef i North Sea Container Line, shipping og logistikkselskapet med hovedbase i Haugesund, men med linjevirksomhet langs hele norske-kysten og i Nordsjøbassenget.

Hun snakket til 150 regionale beslutningstakere fra politikk, offentlig virksomhet og næringsliv, på Haugaland Vekst sin årlige Agenda konferanse.

Med et enkelt bilde klarte hun å få frem at hver og en i salen er mer avhengig av sjøfartens transporttjenester enn man til vanlig tenker på.

Ada Jakobsens tema var “maritime muligheter”, og hun fremholdt at nattbordlektyren bestod av Maritimt Forums årlige maritime rapport foruten Nasjonal Transportplan, – med en knapp på den første hva angår spenning, smilte hun.

Dette for å få frem at hennes kjernevirksomhet er spisset mot vareiere og deres behov for å få frem produktene sine til forbrukere i Haugesund så vel som i Rotterdam, mer enn mot bredden i den maritime næringsklyngen, men hun var opptatt av kundeservice.

– En grunnleggende forutsetning i shipping er tillit.  Digitaliseringen kan styrke tilliten mellom logistikkselskap og vareeier. Vi får muligheten til å gi bedre transparens i leveransen, sa blant annet Jakobsen.

Hun var dessuten opptatt av at lokale aktører på Haugalandet ikke må forblinde seg på en konkurranse med Bergen og Stavanger. – Den maritime næringen både lokalt i landet vårt er internasjonal og har store muligheter. Vi må sammen se ut i verden, sa Jakobsen.

Selv har hun utdanning fra Skottland og erfaring fra tysk bilindustri før hun vendte nesen hjem mot Haugesund.

(Tekst SMe. Foto Grethe Nygaard / Haugaland Vekst)