Kraftsalve mot Kystverket fra Tord Dale i Maritimt Forum

Publisert 18. May, 2015

Tord Dale

Tord Dale

– De taper ikke konkurransen mot vei og jernbane. De stiller ikke til start. Kystverket bidrar ikke til å legge transport til sjøs, mener Tord Dale i Maritimt Forum.

Slik lyder ingressen i et oppslag i Teknisk Ukeblad i forrige uke. Og Dale fortsetter i samme røffe stilen. – Konsulentsvada og irrelevante framtidsscenarioer. Kysten blir taperen, og vi får flere lastebiler gjennom byene og bygdene våre.

Bakgrunnen er at Samferdselsdepartementet forbereder Nasjonal Transportplan 2018 – 2027 hvor alle berørte transportetater er bedt om å utføre analyser og beskrive utfordringer og behov i infrastrukturen i et lengre perspektiv på sine områder. Tord Dale er ikke fornøyd med rapporten fra Kystverket.

– Det er reinspikka konsulentvrøvl. Det er en parodi. Kystverket har leid inn et konsulentselskap og lekt seg med masse framtidsmodeller. Jeg unner dem en lekende og kreativ prosess, men det vi trenger nå er et kystverk som gjør en grundig analyse og løser et samfunnsoppdrag med å få mer gods på sjøveien. I stedet har de i opptakten til en ny nasjonal transportplan levert et fullstendig ubrukelig dokument, sier Dale til Teknisk Ukeblad.

Han viser til at både Stens Vegvesen og Jernbaneverket er langt mer konkrete.

Kystdirektør Kirsti Slotsvik føler seg ikke rammet og tilbakeviser kritikken. Hun sier blant annet til Teknisk Ukeblad at Kystverket kommer tilbake til de mer konkrete handlingsplaner i kommende rapporter som ledd i forarbeidet til ny NTP.– Framtida er usikker. Vi kan ikke vedta den. Vi var opptatt av å få fram ulike framtidsbilder og ikke bare ta gamle tall og lage en lineær speiling av fortida, sier Slotsvik, med klart sting til Vegvesenet, i følge Teknisk Ukeblad. (Klipp og foto SMe).