Et nytt landskap under vann

Publisert 9. August, 2017

Mye har endret seg innenfor subsea de to siste årene. Blant annet forholdet mellom rederi og entreprenør.

Kenneth R. Johansen under Subsea Operations Conference 2017.

– Vi ser en ny type kontrakter. Det heter ikke lenger “time charter agreement”, men “commercial agreement”. Det innebærer at skipseier må ta større risiko, blant annet for off hire. Samtidig får rederiet en andel av overskuddet.

Dette sa skipsmegler Kenneth R. Johansen da han innledet under Subsea Operations Conference. Han mente bunnen i markedet nå er nådd, men at det fortsatt er for stort tilbud av skip, derav lave rater, og kontrakter av kort varighet.

– Eneste løsning på sikt er at markedet blir bedre. Jeg tror de store rederiene vil overleve, men at en del mindre vil bli borte, eller kjøpt opp, sa Johansen.

Samtidig som nybygg fortsatt tilflyter markedet, viste Johansen til tall fra IHS som viser at utnyttelsesgraden i subsea-flåten på verdensbasis kun er 40 prosent. På den positive siden fremholdt han at en del større undervannsprosjekter er underveis og at offshore vind, grøfting og decommissioning engasjerer en del tonnasje.

– Det ligger fortsatt et par krevende år fremfor oss, avsluttet Kenneth R. Johansen.

(Tekst og foto SMe)