Aktuelt

Regjeringens nye maritime strateg har fått navnet "Maritime muligheter - blå vekst for en grønn fremtid"

Maritim Strategi: Viktig miljøfokus

Budskapet om omstilling og nye grønne næringer må være mer en fine ord. Miljøteknologi er i stor grad umoden teknologi, den har et mindre marked og dermed en høyere kostnad. I slike situasjoner er det regjeringens oppgave å bidra, vi trenger styrkede miljøfinansieringsordninger og ordninger som sikrer at vi utvikler teknologien.

LES MER »

TU

Går hardt ut mot Kystverket

– De taper ikke konkurransen mot vei og jernbane. De stiller ikke til start. Kystverket bidrar ikke til å legge transport til sjøs, mener Tord Dale i Maritimt Forum

LES MER »

Daglig leder i Maritimt Forum, Tord Dale er glad for miljøsatsingen i regjeringens maritime strategi

Etterlyser et mer aktivt bidrag til omstilling

Regjeringen skal ha ros for reverseringen av permitteringsreglene og satsningen på forskning, men maritim næring og kysten står ovenfor utfordringer som krever et mer aktivt bidrag til omstilling nå

LES MER »

Daglig leder i Maritimt Forum, Tord Dale er glad for miljøsatsingen i regjeringens maritime strategi

200 000 lastebiler kan fjernes fra veiene

- Godsanalysen viser at 5-10 tonn gods kan overføres fra lastebiler på veiene til sjøtransport. Tar vi utgangspunkt i en maksvekt på semitrailere på 50 tonn tilsvarer dette 200 000 vogntog årlig som kan fjernes fra veiene. Å få disse over på sjøtransport, som er vedlikeholdsfri og tryggere, gir sparte utgifter, bedre trafikksikkerhet og bedre fremkommelighet. Det bidrar til å løse målene som er satt for NTP sier Tord Dale, daglig leder i Maritimt Forum

LES MER »

Martin-Dimmen-2-e1414137729692

– Maritim utdanning trenger et løft

Sammen med Maritimt Forum møtte Martin Dimmen (21) Stortingets Kunnskapskomite 23. oktober og fortalte om svakhetene i maritim utdanning

LES MER »

Meltwater news